ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و پارکینگ معلولین در روستای هدف گردشگری قلعه بالا

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود خبر از ایجاد زیرساخت‌های ناوگان عمومی حمل‌ونقل و ایجاد پارکینگ معلولین در روستای هدف گردشگری قلعه بالا خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مرتضی نظری گفت: برای افزایش زیرساخت‌های ارتباطی و گردشگری در روستای هدف گردشگری قلعه بالا، ایستگاه اتوبوس این روستا، بهسازی و نوسازی شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود بابیان اینکه این اقدام در راستای برنامه‌های ثبت جهانی بهترین روستاهای گردشگری انجام‌ شده است، افزود: گردشگری یکی از پویاترین بخش‌های اقتصادی جهان به شمار می‌آید و توسعه زیرساخت در توسعه گردشگری پایدار نقش اساسی دارد.

او همچنین گفت: برای افزایش زیرساخت‌های گردشگری در روستای هدف گردشگری قلعه بالا، مناسب‌سازی روستا برای سالمندان، معلولان و جامعه هدف و ایجاد فرصت برابر در بهره‌مندی از جاذبه‌های گردشگری و زیرساخت‌های مربوطه، پارکینگ معلولین در این‌ روستا احداث‌ شده است.

نظری با بیان اینکه این اقدام در راستای برنامه‌های ثبت جهانی بهترین روستاهای گردشگری انجام‌ شده است، افزود: گردشگری یکی از پویاترین بخش‌های اقتصادی جهان به شمار می‌آید و توسعه زیرساخت در توسعه گردشگری پایدار نقش اساسی دارد.

غذاهای بومی و دمنوش‌های گیاهی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستای قلعه بالا

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: با توجه به اینکه گردشگران با سفر به این روستا می‌خواهند از طبیعت و محصولات طبیعی بهره بیشتری ببرند، در اقامتگاه‌های این روستا غذاهای بومی و دمنوش‌های گیاهی سرو می‌شود.

او افزود: غذاهای سنتی از نظر داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح دارای ارزش غذایی بالایی هستند.

نظری گفت: سازمان جهانی گردشگری سال گذشته هشت روستای ایران را برای ثبت جهانی انتخاب کرد که روستای هدف گردشگری قلعه بالا یکی از این روستاها است که شرایط لازم برای جهانی‌شدن را دارد.

عرضه خشکبار و گیاهان دارویی در فروشگاه‌های روستای قلعه بالا

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: با توجه به حضور مستمر گردشگران داخلی و خارجی در این روستای هدف گردشگری و علاقه‌مندی گردشگران به استفاده از محصولات ارگانیک، طبیعی و دارویی، در فروشگاه‌های روستای هدف گردشگری قلعه، خشکبار و گیاهان دارویی عرضه می‌شود.

او ضمن ابراز امیدواری نسبت به ثبت جهانی این روستای هدف گردشگری گفت: ثبت‌جهانی این منطقه در راستای اشتغال‌زایی و خلق ثروت برای ساکنان این روستا از اهمیت زیادی برخوردار است.

نظری گفت: قلعه بالا در منطقه‌ای کوهپایه‌ای واقع‌ شده و در ساخت خانه‌های آن از معماری پلکانی استفاده‌ شده است و قرار گرفتن منطقه حفاظت‌شده توران در جوار روستا، حفظ خانه‌ها و بافت تاریخی، فراوانی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و... این روستا را به یک مقصد گردشگری برای گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل کرده است.

روستای تاریخی قلعه بالا در فاصله ۲۱ کیلومتری از شهر بیارجمند و در شرق شهرستان شاهرود واقع‌ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021600821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha