همت مسئولان میراث فرهنگی برای احیا و مرمت سازه‌های آبی شوشتر

نزدیک به 18 سال بود که جداره‌های دیواره‌های ضلع غربی آبشارهای شوشتر نیاز به مرمت داشت و بسته بود. از چهار قسمتی که می‌شد، بازدیدکنندگان از آن بازدید کنند تنها یک قسمت باز بود. سه قسمت دیگر نیز بسته بود که خوشبختانه با همت وزیر میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی کشور بازگشایی شد.

محمدرضا مشاکیان، استادکار سازه‌های آبی شوشتر (راه اندازی آسیاب‌های آبی) در یادداشتی نوشت: جایگاه مرمت آثار تاریخی در کشور ما جایگاه خوب و قابل قبولی دارد، اما نیاز به کار زیاد و بیشتر داریم. علاقه مندان به حوزه مرمت آثارت اریخی به هر دلیلی کم هستند و بنابراین در زمینه تربیت استادکار، پیشرفتمان چشمگیر نبوده است. اما در کنار این موضوع فعالانی در این حوزه داریم که کارهای ارزشمندی انجام می‌دهند و هر کدامشان به جای ۱۰ نفر کار می‌کنند و بسیار علاقه مند هستند و از دل و جان کار می‌کنند، هیچ فرصتی را در این راه از دست نمی‌دهند و مانعی برسر راهشان نمی‌بینند. 

در سال‌هایی که مهندس ضرغامی و دکتر دارابی آمده‌اند، اتفاقات مثبتی رخ داده است، برای مثال نزدیک به ۱۷_۱۸ سال بود که جداره‌های دیواره‌های ضلع غربی آبشارهای شوشتر نیاز به مرمت داشت و بسته بود. از چهار قسمتی که می‌شد، بازدیدکنندگان از آن بازدید کنند تنها یک قسمت باز بود. سه قسمت دیگر بسته بود.

امسال بعد از ۱۸ سال با تلاش‌های این مدیران و محمدحسین ارسطوزاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان که بسیار زحمات فراوانی متحمل شدند، این سه قسمت هم برای بازدیدکنندگان باز شد. امسال مردم از مجموعه مورد علاقه خود از نزدیک بازدید کردند و بسیار از این موضوع خوشحال بودند. روزانه ۳۰ هزار نفر بازدید کننده داشتیم که جای قدردانی از مدیرکل میراث فرهنگی استان و مدیران زحمت کش میراث فرهنگی در کشور داریم. 

در حوزه تربیت نیروی انسانی علاقه مند در حوزه استادکاری مرمت آثار تاریخی باید قدم‌های بزرگی برداشت. برای مثال در زمینه مرمت آسیاب تعهدی به سازمان یونسکو داده‌ام که آموزش آسیاب بانی را تغییری بدهم و در حال انجام این کار هم هستم.  

معتقدم جوان‌ها باید خودشان علاقه مند به این حوزه باشند و برای ورود به این رشته تلاش کنند. این حرفه، کاری است که علاقه می‌طلبد و کسی را نمی‌توان به زور وارد این رشته و علاقه مند کرد. 

تغبیرکاربری بناهای تاریخی اقدامی خوب است اما در صورتی که عملیات مرمتی زیرنظر وزارت میراث فرهنگی باشد، مرمت به شکل سنتی و با ابزارها و مصالح سنتی  انجام بشود و نگهداری اصولی و با حساب و کتاب باشد.

این طور نباشد که برای مثال خانه‌ای قدیمی را با مصالح جدید بازسازی کنند و شکل و شمایل خانه را به کل تغییر داده  و تغییر کاربری بدهند. بنابراین باید برای مرمت، بازسازی و در نهایت تغییر کاربری بناهای تاریخی از متخصصین کمک بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022601504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha