ایران ما؛ میراث ما

از شنبه ٢٩ اردیبهشت تا جمعه ۴ خرداد هفته میراث فرهنگی در ایران است.

دکتر علی دارابی در یادداشتی با عنوان «ایران ما؛ میراث ما» به هفته میراث فرهنگی پرداخته است که متن کامل آن را در ادامه می خوانید:

از شنبه ٢٩ اردیبهشت تا جمعه ۴ خرداد هفته میراث فرهنگی در ایران است.
آغازین روز هفته مصادف با "روز جهانی موزه" با شعار موزه و آموزش و پژوهش" توسط ایکوم نامگذاری شده است.

معاونت میراث فرهنگی با همکاری و مشارکت دستگاه های دولتی، سمن هاو تشکل های مردم نهاد، رسانه ها و مطبوعات، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و علمی برنامه های متنوع، متعدد در سراسر کشور تدارک دیده است.

رونمایی از الواح هخامنشی استردادی از آمریکا، نمایش آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران در ١١ استان کشور، افتتاح و بهره برداری  از ۳۶۰ پروژه و طرح های عمرانی، مرمتی و میراث فرهنگی، تجلیل از موزه داران برتر دولتی و خصوصی، تقدیر از برترین های نوروزی (مدیران- موزه ها، پایگاه ها، بناهای تاریخی..)، آغاز بکار رسمی شعبات و دفاتر انجمن خیرین میراث فرهنگی در استانها، نشست مشترک معاونت میراث فرهنگی و مدیران صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، نشست مشترک مدیران کل میراث فرهنگی و اوقاف استانها، نشست اختصاصی با سمن ها و تشکل های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی، مراسم ویژه ثبت جهانی تذهیب و تقدیر از جمعی از سرآمدان این هنر، مراسم مشترک میراث فرهنگی با دو نهاد مهم ایکوموس و ایکوم، برگزاری شب فرهنگی ایران و پاکستان، ویژه برنامه های مشترک با بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، برگزاری بیش از ١٠٠ نشست علمی، پژوهشی و تخصصی، نشست سراسری هیات های راهبردی پایگاه های میراث ملی و جهانی را باید از مهم ترین آنها برشمرد.

هفته میراث فرهنگی با شعار مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی بدنبال آن است که حفاظت، صیانت و معرفی میراث فرهنگی را از طریق مردم و نهادهای مردمی بسط و گسترش دهد.

ایران عزیز جزو ده کشور بزرگ تمدنی جهان است. قدمتی بیش از ٧٠٠٠ سال و سابقه سکونت بشری بیش از یک میلیون سال را از آن خود کرده است.

در ثبت میراث ملموس و طبیعی با ٢٧ اثر در ١٠٧ سایت جهانی جزو ١٠ کشور برتر دنیاست.

در حوزه میراث ناملموس با ثبت ٢٤ عنصر قبلا رتبه هفتم و در دولت سیزدهم با افزایش تعداد پرونده دو رتبه صعود و مقام پنجم دنیا را دارد.

از پروندهای ثبت شده جهانی برخی زنجیره ای هستند؛54  کاروانسرا در ۲۴ استان / ١١ قنات / ٩ باغ /۵ جنگل هیرکانی/٣ کلیسا/ ٣ بیابان لوت/ ٢ اورامانات/٢ منظر ساسانی فارس را باید مورد تاکید قرار داد.

 ۴۱/۳۴۴ اثر ثبتی در ایران داریم که شامل موارد زیر است:

۱۴/۷۷۷ ابنیه
۱۹/۶۳۷ تپه ومحوطه
۲/۵۱۴ منقول
۱/۱۵۴ آثار طبیعی
 ۳/۰۵۶ ناملموس
۱۱۶ بافت شهری و روستایی است.

 ایران دارای ۸۳۳ موزه است؛
۲۵۹ موزه وابسته به وزارت میراث
۳۲۳ موزه غیر وابسته
۲۱۴ موزه خصوصی
۳۷ موزه مشارکتی است.

با تبریک هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه به همه همکاران و دست اندرکاران و خدا قوت در سراسر کشور توفیق خدمت شایسته در حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی کشور را خواهانم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022901657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha