کشف ۱۷۹ قطعه سکه طلا و مسی تاریخی در آذربایجان‌غربی 

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی از کشف ۱۷۹ قطعه سکه طلا و مسی ارزشمند تاریخی و اقلام فرهنگی مربوط به دو هزار سال پیش(دوره سلوکیان) در یکی از شهرستان‌های شمالی استان خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا، ناصر عتباتی اظهار کرد: با اقدامات به‌موقع و ورود جدی همکاران در مجموعه حفاظت و اطلاعات دادگستری استان افرادی که اقدام به فعالیت‌های غیرقانونی در بحث خرید و فروش اقلام فرهنگی، تاریخی می‌کردند شناسایی و با دستورات قضایی دستگیر و روانه زندان شدند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی افزود: متهمان در این راستا دستگیر و با تشکیل پرونده در فرآیند قضایی تحت رسیدگی هستند و اقلام فرهنگی ارزشمند تاریخی توسط کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مورد بررسی و اظهار نظر قرار گرفته و در نهایت مکشوفات کشف شده تحویل نهاد متولی امر خواهد شد.

او با اشاره به توجه ویژه دستگاه قضایی استان به مقوله میراث‌فرهنگی، اقلام تاریخی و محدوده‌های تاریخی استان بیان کرد: استان آذربایجان غربی یکی از استان های بسیار غنی در این حوزه هست که بالغ بر صدها مجموعه فرهنگی، تاریخی، محدوده‌های ثبتی در ثبت اثر ملی و محدوده‌های بی‌نظیر در سطح جهانی یونسکو دارد که نگاه و توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

عتباتی گفت: هم مدیران متولی امر هم دستگاه قضایی استان یک نگاه ویژه‌وی به این مقوله، حفظ تاریخ تمدن استان، حفظ مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی استان دارند هم در بحث تثبیت مالکیت‌ها، صدور اسناد برای این مجموعه‌ها چه جلوگیری از تعرض، تعدی و تجاوز به حریم‌های این مجموعه‌ها و صیانت از اقلام تاریخی و اموال فرهنگی که به‌صورت ویژه در دستور کار دستگاه قضایی استان هست.

رئیس شورای قضایی اظهار کرد: امیدوار هستیم با هماهنگی و همکاری تمامی مجموعه‌ها این گنجینه گران‌بهای تاریخی و فرهنگی معنوی را محافظت کرده و در آثار اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای همیشه ماندگار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403031000484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha