گوسفند شوران، آیینی برای شادی میان دامداران روستای انجدان استان مرکزی

گوسفند شوران، آیینی است که دامداران روستای انجدان در یک روز معین در مسیر چشمه اقدام به ایجاد گودال می‌کنند و گوسفندان خود را با همکاری هم در این گودال شست و شو می‌دهند.

به‌گزارش میراث‌آریا، آیین سنتی گوسفند شوران روز سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ در روستای تاریخی انجدان برگزار شد.

این آیین هر ساله در نیمه خردادماه در روستای انجدان شهرستان اراک توسط چوپانان این منطقه برگزار می‌شود و آنان اقدام به شست و شوی پشم‌های گوسفندان کرده و سپس پشم‌ها را می چینند.

دامداران منطقه انجدان هر ساله در فصل تابستان و شروع گرما قبل از پشم چینی، گوسفندان را در مسیر آب چشمه می‌شویند که این مراسم به اصطلاح محلی‌ها “گوسفند شویی” نامیده شده است.

در آیین گوسفند شوران برای اینکه گوسفندان در فصل تابستان راحت‌‎تر و خنک‌تر باشند و نیز در اواخر شهریور برای اینکه پشم‌های جدید برای زمستان رشد کند، شست و شوی گوسفندان و نیز چیدن پشم‌ها انجام می‌شود.

شست و شوی گوسفندان سبب شده تا پشم‌ها تمیز و پشم‌چینی راحت‌تر باشد به طوری که هر ساله دامداران قبل از چیدن پشم گوسفندان بصورت دسته جمعی در استخرهای آب چشمه اقدام به شستن گوسفندان می‌کنند و بعد از شستن، پشم گوسفندان را با قیچی‌های سنتی به نام “دوآرد” می‌چینند و برای فراوری، تولید محلی و تهیه انواع محصولات سنتی مانند نمد و لحاف دوزی و البسه استفاده می‌کنند. اجرای این آیین سنتی باعث شوق و ذوق بین دامداران شده و نوعی تفریح برای آن ها به حساب می‌آید.

روستای انجدان با قدمت هزار و ۲۰۰ ساله در ۳۷ کیلومتری شرق شهرستان اراک قرار دارد.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403031600712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha