پرداخت ۱۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به فعالان صنایع‌دستی زنجان

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: سال گذشته با جذب حداکثری منابع و اضافه بر سهم استان، در مجموع بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات استغالزایی به فعالان صنایع‌دستی در استان پرداخت شد.

سید میکائیل موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا گفت: زنجان سال ۱۳۹۸ به‌عنوان شهر جهانی ملیله از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسید و این استان با داشتن ۵۵ رشته به لحاظ تنوع صنایع‌ دستی در کشور برتر است. هم اکنون بالغ بر ۱۶ هزار نفر در استان در حوزه صنایع‌دستی فعالیت دارند و حمایت از هنرمندان صنایع‌ دستی و ارتقای فعالیت‌ها در این حوزه یکی از اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان محسوب می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی زنجان افزود: نقش صنایع‌دستی در اقتصاد شامل کمک به توسعه اقتصادی با ایجاد شغل، سرمایه‌گذاری اندک و بهره‌وری بالاست، به همین دلیل با توجه به شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است باید به این صنعت توجه ویژه‌ای شود تا استان زنجان بتواند در این بخش به توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برسد و سهم عمده ای از تولیدات آن را به خود اختصاص دهد.

‌او تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی به دلیل ویژگی‌های خاص آن علاوه بر جاذبه‌های هنری و فرهنگی و سهولت آموزش و فراگیری از کمترین هزینه سرانه آموزش و ایجاد اشتغال در میان فعالیت‌های مختلف برخوردار است.

موسوی بیان کرد: هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان از جنبه‌های مختلفی چون قدمت و اصالت، جنبه اقتصادی و فرهنگی همیشه مورد توجه بوده است و می‌تواند یک حوزه پیشران برای ایجاد اشتغال و در عین حال مکمل حوزه گردشگری باشد که با سرمایه‌گذاری کم می‌توان اشتغالزایی خوبی را در این حوزه داشت.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی زنجان ادامه داد: سال ۱۴۰۲ در استان زنجان برای ۵۴۸ مجوز مشاغل خانگی صادر و ۲۸۸ طرح به بانک‌ها معرفی و ۳۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به این پرونده‌ها پرداخت شد. در زمینه تسهیلات تبصره ۱۸ نیز ۵۷۷ مورد طرح به بانک معرفی شد که هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال وام به متقاضیان تعلق گرفت. در مجموع در سال گذشته ۶۰۰ درصد تسهیلات صنایع‌دستی بیشتر جذب شد، در حالی که تعهد اشتغال  استان زنجان ۴۸۰ نفر بود که صد درصد ردیف اشتغال  این استان تکمیل شد.  

او اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی در حوزه صنایع‌دستی اجرا شده است که از مهمترین آنها می‌توان به برگزاری هشت بازارچه موقت نوروزی، ۱۲ بازارچه موقت مناسبتی اشاره کرد.

موسوی گفت: مشارکت و معرفی هنرمندان برای شرکت در نمایشگاه صنایع‌دستی در استان‌های کشور هم از دیگر اقداماتی است که در این زمینه در سال گذشته ۵۴ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی ‌ استان در رشته‌های مختلف در ۱۲ نمایشگاه  کشور حضور داشتند.  

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی زنجان افزود: هم اکنون یک هزار هنرمند تحت پوشش بیمه هنرمندان صنایع‌دستی قرار دارند و امسال هم ۴۷۰ نفر معرفی شده‌اند. سال گذشته در مجموع بر اساس برآوردها ۴۱۳ هزار دلار به صورت رسمی و بیش از ۲۸۷ هزار دلار هم به صورت غیر رسمی صادرات صنایع‌دستی در استان انجام شده است.

او ادامه داد: آموزش صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف همواره جزو برنامه‌های سالانه است که  ۱۲ دوره ویژه شاغلان صنایع‌دستی برگزار شد که ۱۳۸ نفر در این دوره‌ها شرکت کردند و ۲۸ دوره آموزش عمومی هم برگزار شد که در مجموع ۳۶۰ نفر در این دوره ها حضور داشتند.

موسوی تصریح کرد: در سطح کشور ۲۹۹ رشته صنایع‌دستی وجود دارد که از این تعداد ۵۵ رشته در استان زنجان فعال است  و در میان آنها ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و گیوه دوزی از صنایع‌دستی بومی این خطه به شمار می‌رود. صنایع فلزی متعددی در این شهر از سالیان دور تولید و عرضه می‌شود که احیای رشته های منسوخ شده صنایع‌دستی استان  در دستور کار قرار دارد و تا به امروز هفت رشته صنایع‌دستی استان که تا حدودی به ورطه فراموشی سپرده شده بود، احیا شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403031700805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha