صنایع‌دستی، بایستی پیوند فرهنگی داشته باشد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: تولیدات صنایع‌دستی بایستی پیوند فرهنگی داشته باشد و با فرهنگ منطقه عجین باشد.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمود مرادی نراقی عصر یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ در آیین تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان دارای مهر اصالت جهانی و نشان ملی گفت: صنایع دستی یکی از صنایع مغفول مانده در کشور و استان مرکزی است، این در حالی است که صنایع‌دستی می‌تواند یکی از راه‌های تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: بعضا در تولیدات  صنایع‌دستی  مواد کم ارزش به کالای با ارزش تبدیل می‌شود اما آن چیزی که ارزش افزوده ایجاد می‌کند هنر هنرمند صنایع‌دستی است که با زحمت شبانه روزی  به دست می‌آید. 

او تصریح کرد: تلاش ما براین است که صنایع‌دستی استان را با تاریخ و فرهنگ پیوند بزنیم، یکی‌ از آثاری که امروز رونمایی خواهد شد ساخت نماد درنای خاکستری تالاب میقان اراک توسط هنرمند روستای چقا، آقای احمدی است. بنابراین برای ماندگاری صنایع‌دستی، بهتر است تولیدات ما مانند تفرشی دوزی  پیوند فرهنگی  و منطقه‌ای داشته باشد.

مرادی نراقی گفت: درنا یکی پرندگان مهاجر در استان است که در تالاب میقان زیست دارد و ساخت تندیس این پرنده در استان می‌تواند برند استان مرکزی  شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه برخی از آثار صنایع‌دستی استان موفق به دریافت نشان ملی و مهر اصالت جهانی  شده‌اند، عنوان کرد: برگزاری بیش از ۳۰ جشنواره ملی،  ثبت شهر ملی تفرشی دوزی، ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در ورودی همه شهرهای استان، پرداخت ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات، رفع موانع پیمان سپاری ارزی، لغو روادید با سی کشور جهان به صورت یک طرفه و...از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه صنایع‌دستی استان است.

او با بیان اینکه براساس اعلام وزارت میراث‌فرهنگی در حوزه صنایع‌دستی متوسط سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال ۳۰۰  میلیون تومان است در حالی که این رقم در صنعت سه میلیارد تومان برآورد شده است، خاطرنشان کرد: با حمایت از بخش تولید صنایع‌دستی می‌توان با حداقل سرمایه اشتغال‌آفرینی کرد.

تقویت ورود گردشگر به استان می‌تواند به فروش و حمایت تولید از صنایع‌دستی تاثیر مستقیم داشته باشد.

در پایان این مراسم از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع‌دستی که در سال گذشته موفق به دریافت نشان ملی شده بودند با اهدا لوح و تندیس تجلیل شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032101009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha