آغاز فصلی نوین در ترویج صنایع‌دستی اصفهان

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با همکاری کمیسیون گردشگری، صنایع دستی و فرش اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اصفهان گام‌های جدیدی در راستای ترویج صنایع دستی بر می‌دارد.

امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در یادداشتی نوشت: هم‌زمان با پاسداشت هفته صنایع‌دستی در دیدار با اعضای کمیسیون گردشگری، صنایع‌دستی و فرش اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اصفهان به نقاط مشترک خوبی در زمینهٔ توسعه و ترویج صنایع‌دستی اصفهان در سال ۱۴۰۳ دست‌یافتیم و درباره وضعیت هنرمندان صنایع‌دستی و نیازها و مشکلات آنان به‌تفصیل سخن رفت.

بی‌تردید همگان به نیکی می‌دانند اصفهان در کنار میراث ارزشمند فرهنگی و صنعت گردشگری توسعه‌یافته، یکی از مهم‌ترین مراکز بسط و گسترش صنایع‌دستی و هنرهای اصیل ایرانی در سراسر گیتی شناخته‌ شده است.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان که در این کمیسیون عضو هستند، وضعیت بیمه هنرمندان و یا اخذ مالیات‌های گوناگون به طرق مختلف از عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی و همچنین وجود ضعف‌های عمده در حوزه صادرات کلان صنایع‌دستی در اصفهان است.

با توجه به اینکه استان اصفهان در مرکز ایران قرار داشته و دارای مرز خارجی با کشورهای همسایه همانند استان‌های مرزی نیستند، لزوم پرداختن به چگونگی عرضه محصولات با در نظر گرفتن شاخصه‌های تجارت جهانی امروزه از اولویت ویژه‌ای برخوردار است که در این نشست به‌تفصیل در مورد آن سخن رانده شد.

 پرداختن به موضوع بحث را از اقدامات دولت در خصوص حمایت از صنایع‌دستی آغاز کردیم همان طور که عنوان شد، یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم که با حمایت‌های شخص رئیس‌جمهور شهید و شخص وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شد، انتقال مالکیت کارخانه عظیم ریسباف از بانک ملی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود به‌گونه‌ای که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تلاش می کنیم تا بخشی از این مجموعه عظیم را در آینده نزدیک به محملی برای تولید و عرضه و حتی موزه صنایع‌دستی تبدیل کنیم که این خود راه‌کار خوبی برای توسعه کمی و کیفی تولید و عرضه صنایع‌دستی ایرانی خواهد بود.

همچنین با تلاش‌ها و مساعدت‌های سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توانستیم امکان بیمه شدن ۱۰ هزار نفر هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را در ایران فراهم‌آوریم که خوشبختانه ۱۰ درصد از این تعداد به‌تنهایی به استان اصفهان اختصاص‌یافته است.

با این وصف با تشریک‌مساعی دوستان در کمیسیون گردشگری، صنایع‌دستی و فرش اتاق بازرگانی اصفهان به این نتیجه دست‌یافتیم که با در نظر گرفتن سهم دولت و بخش خصوصی و بررسی نقاط قوت و ضعف در تولید و به‌ویژه عرضه صنایع‌دستی بتوان فصلی نوین را در توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان اصفهان رقم زد.

بی‌شک نقطه قوت در عرضه صنایع‌دستی اصیل ایرانی به‌ویژه در اصفهان مقوله بازاریابی و تبلیغات است به‌گونه‌ای که بررسی‌های این‌جانب در طی دو ماه حضورم در اصفهان حاکی است که در زمینهٔ بازاریابی و تبلیغات صنایع‌دستی در دو حوزه دولتی و خصوصی دچار مشکلات عدیده هستیم.

در این زمینه معتقدم صدای واحدی از بخش خصوصی برای ارائه مطالباتشان به گوش نمی‌رسد و درعین‌حال مطالباتشان نیز دارای نظم و نسق مشخصی نیست، لذا به این دوستان پیشنهاد شد تا بخش‌های دولتی مرتبط با صنایع‌دستی و فعالان هنرهای دستی اصفهان زنجیره‌ای مشخص و ثابت را ایجاد کنند تا صدای هنرمندان و تولیدکنندگان به گوش حاکمیت برسد.

در راستای بهبود وضعیت هنرمندان و در جهت معرفی بهینه محصولات آنان در دو بعد فرهنگی و اقتصادی پیشنهاد دادیم تا تور مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی ویژه بازدید از کارگاه‌های صنایع‌دستی به‌ویژه در کارگاه‌های مستقر در محورهای تاریخی اصفهان برگزار تا آن‌ها بتوانند با ویژگی‌های مختلف هنرهای سنتی و دستی اصفهان آشنا و از این طریق بتوان حتی محصولات این عزیزان را از طریق بخش‌های اقتصادی استان به فروش رساند.

در این نشست دوستان به‌درستی اشاره کردند که امروزه در ایران ما به دلیل عدم آشنایی همگان با مقوله صنایع‌دستی بیشتر از آنکه تحت تأثیر تحریم‌های ناعادلانه آمریکا باشیم با مقوله مذموم خودتحریمی مواجه هستیم به‌گونه‌ای که بسیاری از بخش‌ها به دلیل عدم آشنایی با مزیت‌های صنایع‌دستی این مقوله را صرفاً یک کالای زینتی دانسته و از ورود آن به عرصه حیات اجتماعی ایرانیان جلوگیری کرده و از محصولات صنایع‌دستی چندان استقبال نمی‌کنند که این نکته خود نیازمند یک پژوهش جدی و تلاش در راستای ارائه درست و بهینه محصولات صنایع‌دستی در بطن حیات اجتماعی امروز ایرانیان است.

بی‌تردید یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات حوزه صنایع‌دستی استان، مقوله صادرات است. در این زمینه ضمن بحث و تبادل‌نظر با دوستان عنوان کردم که متأسفانه در زمینهٔ معرفی محصولات صنایع‌دستی و حتی چگونگی عرضه محصولات در مراحل ابتدایی قرار داریم، لذا در این زمینه با توجه به استقرار میز صادرات صنایع‌دستی کشور در اصفهان، نیازمند پرداختن به چند مقوله از جمله، لزوم ایجاد شبکه بسته‌بندی درست و مناسب صنایع‌دستی، ایجاد بازاریابی مناسب محصولات صنایع‌دستی از طریق پیوند این مقوله با صنعت گردشگری، شرکت درست و مناسب به صورت کنسرسیوم در نمایشگاه‌های خارجی و همچنین ارتباط مناسب و مؤثر با رایزن‌های اقتصادی و فرهنگی سفارتخانه‌های ایران در جهان و همچنین شناسایی درست و هدف‌گذاری مناسب در زمینهٔ بازارهای هدف صادرات صنایع‌دستی هستیم تا از این طریق بتوان به رشد متوازن صادرات صنایع‌دستی نیز همت گمارد.

با توجه به توافقات انجام شده، مقرر شد تا نشست‌های مدیران اداره کل و اعضای این کمیسیون به‌صورت دو هفته یک‌بار تا حصول نتایج مؤثر در زمینه‌های ساماندهی هنرمندان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی از یکسو و چگونگی بازاریابی و صادرات این محصولات از سوی دیگر انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032301273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha