پوست‌اندازی در مستند با مدرسه مستند حقیقت/ مستندسازان دغدغه معیشت دارند

بهنام بیرم‌وند مستندساز معتقد است با توجه به گرانی آموزش سینما، تمرکززدایی از پایتخت و ملی کردن آموزش، یک اتفاق مثبت و مفید است. 

بهنام بیرم‌وند مستندساز درباره کلاس‌های آموزشی مدرسه مستند حقیقت مرکز گسترش در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا گفت: با این اتفاق قطعا یک پوست‌اندازی در زمینه مستند شکل می‌گیرد. نسل جدید تشنه یادگیری است و به دلیل‌ عدم آموزش صحیح و باتوجه به در دسترس بودن ابزار فیلمسازی، با اکتفا به آموزش‌های غیرتخصصی، در تولید آثار فاخر الکن مانده‌اند. این مسیر جدید مرکز گسترش بسیار در روند مستند تاثیرگذار خواهد بود. 

کارگردان مستند «دفک» درباره این سوال که این مدرسه تا چه اندازه می‌تواند به خصوص برای فیلمسازهایی که در شهرستان‌های مختلف ساکن هستند، مفید و تاثیرگذار باشد، توضیح داد: با توجه به هزینه‌های سنگین رفت و آمد و اسکان تنها در یک صورت برای علاقه مندان شهرهای دیگر تاثیرگذار خواهد بود و آن آنلاین برگزار شدن دوره است که گویا روند این کلاس و مدرسه هم به همین شکل است. علاقه‌مندان شهرهای دیگر معمولا چنین فرصتی را تجربه نکرده‌اند و صرفا با ورکشاپ‌های چندساعته آموزش کلی دیده‌اند و از عوامل برگزاری انتظار می‌رود که تمهیداتی برای بهره بیشتر این دوستان و عزیزان در نظر بگیرند. 

این مستندساز درباره اوضاع کنونی سینمای مستند مطرح کرد: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در چند سال اخیر با برنامه‌ریزی دقیق‌تر توانسته مرکززدایی کند و این فرصت را در اختیار فیلم‌سازان شهرهای دیگر، برای ارائه آثار خود قرار داده است. اما کماکان بسیاری از مستندسازان دغدغه معیشت دارند و امیدوارم مراکز مربوطه طرحی برای این موضوع ارائه بدهند. به نظر من در کل احوال سینمای مستند در حاضر متعادل نیست. 

بیرم‌وند در پایان درباره کارها و فعالیت‌های خود گفت: این روزها، در پیش تولید مستند خود به تهیه‌کنندگی انجمن سینمای لرستان هستم و در حال تحقیق برای مستندی دیگر هستم که قصد ارائه این طرح به مرکز گسترش را دارم. 

مدرسه مستند حقیقت با هدف آموزش مستندسازی و ارتقای دانش دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه زیر نظر واحد پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به زودی آغاز به کار می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403033001645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha