صنایع‌دستی برای توسعه، نیازمند همگرایی بین‌بخشی است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها یک ظرفیت است برای اینکه بتوانیم فرصت‌های بالقوه را در استان‌ها احصا کنیم و این فرصت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم و زنجیره ارزش‌های اقتصادی صنایع‌دستی استان را ساماندهی کنیم.

به گزارش میراث‌آریا، مریم جلالی در سفر به استان خراسان شمالی و بازدید از خانه ترویج صنایع‌دستی بجنورد گفت: خیلی خوشحالم در این سفر یک روزه به خراسان شمالی توانستیم با هنرمندان خراسان شمالی دیدار داشته باشیم و به یک هم‌فکری برسیم و نیز با مسئولان استانی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گفت و گو کردیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: حقیقت آن است که صنایع‌دستی به یک همگرایی بین‌بخشی نیاز دارد و استان قول مساعدی برای این که بتوانیم زنجیره ارزش اقتصاد هویت بنیان در استان را با تمرکز بر بافته‌ها و دست‌بافت‌های منحصربه‌فردی که وجود دارد در حوزه طراحی و ارتقای کیفیت محصول و بازاریابی افزایش دهیم.

او ادامه داد: من قول دادم که بتوانم بازار فروش را برای محصولات هنرمندان خراسان‌شناسی در سایر استان‌ها و در مراکز استان‌هایی که رفت‌وآمد بیشتر است مثل تهران، اصفهان، فارس، تهران و خراسان رضوی پیدا کنم و امیدوارم این شبکه‌شدن به رونق بازار صنایع‌دستی این استان کمک کند.

جلالی با بیان به اینکه رونق صنایع‌دستی اقتضائاتی چون استانداردسازی قیمت، ارتقای کیفیت مواد اولیه و طراحی مطابق سلیقه مشتری و... دارد، تصریح کرد: تمام تلاش ما و همه همکاران این است که در راستای همگرایی بین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از پایگاه‌های تاریخی و میراثی که وجود دارد برای عرضه صنایع‌دستی و حضور گردشگر استفاده کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در خصوص دغدغه هنرمندان و صنعتگران گفت: بزرگ‌ترین چالشی که ما با هنرمندان داریم، انفرادی بودن فعالیت کسب‌وکار است اگر این فعالیت ها گروهی شود، سیاست‌گذاران بهتر می‌توانند تسهیلات را در اختیارشان قرار دهند، پس بایستی با ایجاد انجمن‌ها، تشکل‌ها و مجمع‌ها و همگرا بودن هنرمندانمان در حوزه‌های مختلف اعم از قلم‌زنی، بافته‌ها، رودوزی‌ها، چرم و.... به این هدف برسیم.

او افزود: چالش بزرگ بعدی فروش است، فروش وابسته به مشتری بوده و ما باید جایی باشیم که مشتری باشد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور تأکید کرد: اگر که در خانه‌ها و اتاق‌های دربسته تولید کنیم و حواسمان به مشتری نباشد با انبار تولید مواجه می‌شویم و رونقی حاصل نمی‌شود.

جلالی گفت: تمام تلاش من این است این روزنه‌های عمومی را باز کنم تا زنجیره ارزش چون آموزش طراحی بسته‌بندی مواد اولیه بازاریابی بازارسازی فروش و مهم‌تر از همه صادرات کامل شود.

او تصریح کرد: استانی مثل خراسان شمالی که منطقه ویژه اقتصادی دارد و مرز مشترک با کشورهای همسایه دارد باید بتواند در صادرات نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد، زیرا محصولی دارد که آن‌سوی مرزها هواخواه و مشتری مشتاق دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403040300099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha