آغاز مرحله دوم عملیات مرمت برج کبوتر ۴۰ برج فلاورجان اصفهان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فلاورجان در استان اصفهان از آغاز مرحله دوم عملیات مرمت برج کبوتر چهل برج در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، حافظ کریمیان گفت: مرحله دوم عملیات مرمت کبوتر خانه چهل برج شهرستان فلاورجان بااعتباری بالغ‌بر ۱۲ میلیارد ریال و با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فلاورجان ادامه داد: استحکام‌بخشی برج، تکمیل عایق‌بندی، بازسازی شبکه‌ها، بازسازی تزئینات گچی، اجرای اندود کاه‌گل و تکمیل محوطه‌سازی برج ازجمله مراحل عملیات مرمتی این برج تاریخی است که امید می‌رود با اتمام این مرحله از عملیات مرمتی، این برج کبوتر به‌طور کامل مرمت و بازسازی شود.

او افزود: مرحله اول عملیات این برج تاریخی بااعتباری بالغ‌بر ۸ میلیارد ریال و با مشارکت بخشی خصوصی تکمیل شد که شامل مرمت بخش‌های فروریخته برج بود و به‌طور کامل به اتمام رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فلاورجان تصریح کرد: در شهرستان فلاورجان تاکنون بیش از ۱۵۰ برج کبوتر خانه شناسایی‌شده است که کبوتر خانه ۴۰ برج از منظر زیبایی‌شناسی معماری شاخص‌ترین برج کبوتر خانه ایران است. این اثر از ۲۰ لوله برج متصل‌به‌هم ساخته‌ شده که از نظر طراحی و پلان معماری، بی‌نظیر و نشانگر پیشرفت  کم‌نظیر در طراحی و ساخت برج‌های کبوتر خانه در پهنه تاریخی استان اصفهان است.

این برج تاریخی در سال ۱۴۰۰ به شماره ۳۳۵۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403040300115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha