قدردانی از چهره‌های ماندگار، بشارتی بر قدرشناسی فرهنگی

نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی، تلاشی در خور است تا یادآور شود قدرشناسی از میراث گذشتگان، مستلزم قدردانی از میراث معاصران است.

فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در یادداشتی نوشت: «نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی، تلاشی در خور است تا یادآور شود قدرشناسی از میراث گذشتگان، مستلزم قدردانی از میراث معاصران است.

در اصل وجودی میراث‌فرهنگی دو مولفه و عنصر ثابت وجود دارد که در کنار سایرها تا نباشد میراث فرهنگی ساحت وجودی نمی‌یابد. مولفه تدوام و عنصر مردم از مهم‌ترین وجوه تبیینی میراث‌فرهنگی است. 

نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی، در دوره حاضر به گونه‌ای دیگر این دو مولفه و عنصر کلیدی را تجلی بخشیده است.

در عصر معاصر که درگیر یکی از مهمترین پرسش‌ها در جامعه حفاظت‌گر میراث‌فرهنگی هستیم با این مضمون که نسل حاضر به عنوان داعیه‌دار حفاظت از میراث‌فرهنگی، خود چه میراثی برای آیندگانش بجا می‌گذارد؟

لازم است برگزاری بزرگداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی را یک بار از ساحت پاسخ به این پرسش مورد مداقه قرار دهیم.

میراث‌فرهنگی به دست مردمانی خلق و آفرینش و مزین به ارزش‌ها شده که اصل وجودی آن مردم به عنوان آفرینش‌گران، مبین مفهوم ارزش در میراث‌فرهنگی است و در دوره معاصر به دست مردمان و برگزیدگانی حفاطت شده که در تداوم بخشی به ارزش‌های میراث‌فرهنگی، ارزش‌آفرین شده‌اند و ماهیتی میراثی برای معاصران و آیندگان یافته‌اند.

دریغ روزگار معاصر ما آنجا بوده که غافل از این معاصریت با ارزش آفرینان حفاظت، در مقام حفاظت‌گر از آنان بر نیامده بودیم  تا اینکه در دولت سیزدهم با نظر به منظرگاه اهمیت شناخت و معرفی این ارزش‌آفرینان، وجهی نو از حفاظت از میراث‌فرهنگی رقم خورد و نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی متولد شد.

این نکوداشت متولد شد تا یادمان بماند میراث ماندگار، بخشی از ساحت ماندگاریش را مدیون اندیشه، باور و تلاش انسان‌هایی است که در مقام حفاظت‌گر، ماندگاری میراث را در دوره معاصر رقم زده‌اند و خود به عنوان میراثی ارزشمند برای نسل حاضر و آینده ماندگار شده‌اند.

این نکوداشت یادآور می‌شود تا ادای دین به نسل حاضر را در نیابیم شایسته ادای دین به گذشتگانمان و تحقق رسالتمان برای آیندگان نخواهیم بود.

در این سه دوره نکوداشت، سرآمدان منتخبی از خیل سرآمدان نقش‌آفرین، ذکر نام و یادشان رفت و فرصت حضور دوباره در محضرشان نصیبمان شد که هریک پیشرویی در گستره فرهنگ معاصر بودند و فرهنگ‌آفری؛ و قدردانی از آنان بشارتی است بر قدرشناسی میراث فرهنگی.»

انتهای پیام/

کد خبر 1403040400185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha