افتتاح رسمی عمارت تاریخی مصری بروجرد/ رکورد واگذاری بناهای تاریخی شکسته شد 

شهاب طلایی گفت: در هزار روز دولت شهید جمهور، صندوق توسعه و احیا توانست بیش از سه هزار شغل ایجاد کرده و همچنین ظرفیت اقامتی چهارصد تخت و ظرفیت پذیرایی دو هزار ۳۳۷ صندلی را به زیرساخت‌های گردشگری اضافه کند.

به گزارش میراث آریا، شهاب طلائی، مدیرعامل صندوق توسعه و احیا، دوشنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۳ در افتتاحیه رسمی عمارت مصری بروجرد، گفت: تحول بزرگی در حوزه صندوق توسعه و احیا برای توجه به آثار تاریخی در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

او افزود: صندوق توسعه و احیا امروز به عنوان یگانه مرجع واگذاری و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی شناخته می‌شود.

توجه ویژه شهید جمهور به وزارت میراث فرهنگی

طلائی با بیان این که رئیس جمهور شهید، توجه ویژه‌ای به میراث فرهنگی داشتند، افزود: در کنار این توجه شهید رئیسی، حضور مهندس ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی به این وزارتخانه غنا و جایگاه بخشید.

مدیر عامل صندوق گفت: شهید رئیسی، اولین رییس جمهور بود که هم در وزارتخانه حضور پیدا کردند و نگاه ویژه‌ای به حوزه وزارت میراث فرهنگی داشتند، در همین دوره نیز تحول عظیمی در صندوق توسعه و احیا در دولت سیزدهم صورت گرفت و این وزارتخانه نیزجایگاه خودش را وزارتخانه پیدا کرد.

مهندس ضرغامی، میراث فرهنگی را از مهجوریت خارج کرد

مدیر عامل صندوق افزود: جایگاه شخصیت آقای ضرغامی در سطحی بود که بسیاری پیش‌بینی نمی‌کردند ایشان حاضر به حضور در وزارت تازه تاسیس شده میراث فرهنگی شود، اما شاهد بودیم که با حضور ایشان در این وزارتخانه، چطور منشأ خیر و برکت شد و این وزراتخانه را از مهجوریت خارج کرد.

او افزود: حضور مهندس ضرغامی در وزارتخانه، باعث شد موضوع میراث فرهنگی از یک موضوع دست چندم به یک موضوع اصلی در عرصه حکمرانی کشور تبدیل شود.

دستاوردهای صندوق احیا در هزار روز دولت شهید رئیسی

وی ادامه داد:پارسال رکورد واگذاری بناهای تاریخی شکسته شد و ۴۷ بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شد. امسال هم ۱۰۰ بنای تاریخی را برای مرمت و احیا و کاربری گردشگری واگذار خواهیم کرد.

او با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه میراث فرهنگی گفت: وزارت میراث فرهنگی و صندوق توسعه و احیا در دولت سیزدهم و با هدایت شهید جمهور موفق شد شصت بنای تاریخی در هزار روز دولت سیزدهم، برای مرمت و احیا به بخش خصوصی واگذار شد، که این تعداد، متراژی بالغ بر شصت هزار متر بنا را در بر می‌گیرد.

طلائی ادامه داد: در هزار روز خدمت شهید جمهور، در صندوق توسعه و احیا،حدود چهار صد و پنجاه میلیارد تومان اعتبار بخش خصوصی برای بناهای تاریخی کشور جذب شد.

او افزود: در فرصت سه ساله دولت سیزدهم، صندوق توسعه و احیا توانست بیش از سه هزار شغل ایجاد کند، همچنین ظرفیت پذیرایی دو هزار ۳۳۷ صندلی و ۴۰۰ تخت اقامتی به ظرفیت زیرساخت‌های گردشگری اضافه شد.

مصری، اولین خانه مرمت شده بروجرد

مدیر عامل صندوق تاکید کرد: حانه مصری اولین بنای احیا شده بروجرد است که به بهره‌برداری می‌رسد و ما امروز بناهای دیگری نیز در همین شهرستان در حال مرمت داریم که از آن میان می‌توان به خانه مقیس‌الاسلام و خانه بزرگمهری اشاره کرد.

امروز شاهدیم که در کل شهرهای کشور اعم از یزد، اصفهان، شیراز، دامغان و بسیاری نقاط، موج احیای بافتدتاریخی به راه افتاده و ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که درسال جاری صد بنای تاریخی را جهت مشارکت در امر مرمت و احیا به مردم واگذاری کنیم.

او تصریح کرد: از برادر بزرگوار آقای دکتر عطا حسن پور تشکر می‌کنم که مشتاقانه کمک زیادی به صندوق در احیای بناهای استان کرده‌اند، اگر همکاری ایشان نبود، این بناها در چرخه احیا قرار نمی‌گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: از مجموع کاروانسرای یازده گانه استان، امروز کاروانسرای گوشه که وارد مزایده شده، به سرمایه گذار سپرده می‌شود.

طلائی به تعامل حداکثری با استانها تاکید کرد و گفت: ما مدلی تعریف کرده‌ایم که هشتاد درصد درآمد بناهای تاریخی هر استان پس از احیا را به همان استان برگردانیم و از این طریق چرخه احیای بناهای تاریخی کشور را سرعت بخشیده‌ایم.

تحویل صندوق به دولت چهاردهم بدون کوچکترین مشکل مالی

او تاکید کرد: امروز صندوقی را در دولت شهید جمهور به دولت چهاردهم تحویل می‌دهیم که نه مشکل مالی نه مشکل تعامل با استانها و هیچ مسئله لاینحلی ندارد. ما با پشتیبانی وزیری که همیشه به ما امید می‌دهد، تا آخرین روزهای دولت سیزدهم این مسیر را ادامه می‌دهیم.

مدیر عامل صندوق افزود: طی سال گذشته به بیش از ۲۸ استان سفر کردیم و معتقدیم در مقایسه با سایر نقاط کشور، بسیاری از ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی استان لرستان، هنوز شناخته نشده است، به خصوص بروجرد که هشتاد بنای تاریخی دارد و امروز امیدواریم با همکاری و تعامل با مقامات استانی، شهری و شهرداری‌ها بتوانیم بخش زیادی از این بناها را احیا کنیم.

او افزود: بروجرد، شهر فرزانگان و دارای برندی خوشنام است و می‌تواند با احیا بناهای تاریخی، در حوزه گردشگری نیز خوشنام‌تر شود.

مجتبی خجسته، سرمایه‌گذار عمارت تاریخی مصری با اشاره به اینکه این بنا بعد از دو سال و نیم تعطیلی به بهره‌برداری رسید، گفت: از زحمات آقای حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان که کار و فضا را برای ما میسر کرد تا مرمت و بهره‌برداری از این بنا به سرعت انجام شود، تشکر می‌کنم. 

وی با بیان اینکه عمارت تاریخی مصری اولین خانه تاریخی واگذار شده در شهر بروجرد است، امیدوارم با اعتمادی که به بخش خصوصی شد زمینه واگذاری بقیه خانه‌های تاریخی به این بخش فراهم شود تا بروجرد به پایلوت گردشگری و فرهنگی در کشور تبدیل شود، ضمن‌آنکه بهره‌بردار اصلی در این زمینه، مردم هستند و اصل این بنا متعلق به آنان است.  

خانه‌های تاریخی، به عنوان سی و یکمین اثر ایران در میراث جهانی ثبت می‌شود

دکتر عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان نیز در این مراسم با بیان اینکه خانه‌های تاریخی به عنوان سی و یکمین اثر از ایران در میراث جهانی طی سال آینده به ثبت می‌رسد، اظهار کرد: از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه مرمت خانه‌های تاریخی بروجرد آقایان خجسته و بذرافشان تشکر می‌کنم. 

وی با اشاره به اینکه در سال قبل طی جلسه‌ای با دکتر طلایی، مدیرعامل صندوق توسعه و احیا ۱۱ بنا برای واگذاری به بخش خصوصی بر روی سامانه رفت، افزود: از این تعداد سه بنا واگذار شده و بقیه در نوبت برگزاری مزایده است. ضمن تاکنون هشت خانه تاریخی جهت مرمت و بازسازی به بخش خصوصی در استان لرستان واگذار شده است. 

حسن‌پور با اشاره به اینکه واگذاری خانه تاریخی مصری به بخش خصوصی تجربه بسیار موفقی بود، افزود: خانه مصری نقطه ثقل و تلاقی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است چون در این مکان این سه مهم قابل رؤیت است. 

مرادی، فرماندار شهرستان بروجرد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه هر عزیزی که یک قدم برای انقلاب و این مردم عزیز برمی‌دارد، قابل احترام و تقدیر است، گفت: ما دست هنرمندان در عرصه میراث فرهنگی را به گرمی‌ می‌فشاریم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403040500241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha