پیام مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان به مناسبت سالروز ثبت سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در فهرست میراث‌جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان در پیامی سالروز ثبت سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در فهرست میراث‌جهانی را گرامی‌ داشت.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمدحسین ارسطوزاده در پیام خود اظهار کرد: «شهر حکمت‌های خوب زیستن، شهر همسو با طبیعت، ابوشهر صنعت و تجارت مبتنی بر دینداری در سراسر تاریخ، شهر هم‌آمیزی تجارت و معنویت جایی که پیشینه‌ معماری و صنعت مدیریت آب و منابع طبیعی آن ریشه در معنویت ساکنانش دارد.

شهری که در سراسر کرانه نهر دستکند گرگرش، در همجوار قلعه تاریخی سلاسلش، در چند قدمی پل بند شادروانش و کمی انسوتر از پل بند تاریخی لشکرش مساجد، معابد و نیایشگاه‌ها وجود دارد که نشان از پایبندی انسان شوشتری به شعائر دینی و معنوی بوده و یکتاپرستی ریشه در رگارگ این دیار کهن دارد.

پنجم تیرماه، سالروز ثبت جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر نه تنها سالروز نهرها و نقب‌ها و پل بندهاست که سالروز همت معماران، مهندسین و کارگران موحد و متوکلی است که با اعتقاد و پاک دلی این شهر شگفت را ساخته و طی قرن‌ها  نگهداشتند تا دانش رستگارانه‌ی خود را در کالبد این آثار به ما بنمایانند.

پنجم تیرماه هر سال، یادآوردی ست تا ما هم‌حافظان و نگاهبانان راستینی برای این دستاوردها باشیم و دانش وتجارب خود را به نسل های بعد منتقل نماییم.

پس پنجم تیرماه هر سال روزی است تا نیک به رفتار خود با این آثار ارزشمند بیاندیشیم  و به این آثار میراث بشری افتخار کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403040600298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha