تپه قلایچی بوکان آذربایجان غربی تعیین عرصه و حریم شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوکان از پایان عملیات گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و حریم محوطه تاریتی قلایچی بوکان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، شورش محمدپور گفت: عملیات گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی قلایچی بوکان به سرپرستی واحد جولایی به‌مدت یک ماه با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و با حمایت شهرداری بوکان انجام شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوکان افزود: طی این برنامه پژوهشی ضوابط حفاظتی و معماری برای محدوده عرصه تعیین شده و حریم پیشنهادی مصوب خواهد شد که برای حفاظت قانونی از حریم اثر حائز اهمیت است.

 او ادامه داد: برنامه تعیین حریم اثر تاریخی که با اتکا به مطالعات اسناد تاریخی شناخت کالبدی فضایی و اجتماعی بستر استقرار و گمانه‌زنی انجام می‌گیرد برای شرایط مدیریتی اجتماعی و حقوقی اثر ضروری است. 

محمدپور تصریح کرد: تعیین حریم اثر بر حرمت و ممنوعیت برخی از فعالیت‌ها در محدوده مکانی است که با ضوابط قانونی مشخص به واسطه شأن عمومی و ملی اثر تاریخی فرهنگی تعیین شده و با حدود و صغور مشخص شده ضابط کمی و کیفی حفاظتی پس از تصویب در شورای حرایم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور ابلاغ می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوکان گفت: محوطه تاریخی قلایچی که به شماره ۲۸۲۳ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده متعلق به ۲۸۰۰ سال پیش و مربوط به فرهنگ مانایی‌ها است.

او ادامه داد: این محوطه مهم که به عنوان ایزیرتو پایتخت مانایی‌ها شناخته شده است جزو مهم‌ترین محوطه‌های باستانی شمال غرب ایران محسوب می‌شود که کاوش‌های باستان شناختی آن برای اولین بار در سال ۱۳۶۴ به سرپرستی اسماعیل یغمایی در این تپه صورت گرفت و بعدها در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۵ کاوش‌های باستان شناسی به سرپرستی بهمن کارگر از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی انجام شده بود.

محمدپور تصریح کرد: محوطه قلایچی که در ۷ کیلومتری شمال شرق شهر بوکان و روستای قلایچی واقع شده با آجرهای لعاب‌دار مانایی شهرت جهانی یافته است این محوطه دارای بقایای دژ معبدی از پادشاهی مانا است که بیش از یک هکتار وسعت دارد ولی علی رغم اهمیت آن تا به امروز تعیین عرصه و حریم نشده بود. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403040600301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha