اهمیت مدرسه مستند حقیقت در اهمیت فیلم مستند است/ ضرورت توجه به عدالت آموزشی

عضو هیئت علمی گروه سینمای دانشگاه هنر تهران گفت: آموزش به شیوه مجازی که دامنه حضور افراد علاقه‌مند را در سراسر ایران توزیع می‌کند، می‌تواند به ثبت همه جانبه سوژه‌ها و موضوعات بکر مستند در تمام کشور منجر شود و از تمرکز غیر لازم در تهران جلوگیری کند.

مسعود سفلایی مستندساز، عضو هیات علمی گروه سینما دانشگاه هنر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا گفت: توجه به آموزش و زیرساخت‌های فیلمسازی به خصوص در سینمای مستند، در سال‌های اخیر بدون توجه باقی مانده است، چه بسا مستندسازان خوب، با سوژه‌های عالی روبه‌رو می‌شدند اما چون از نظر فنی نسبت به فیلمسازی مستند آگاهی نداشتند، به خروجی خوبی نمی‌رسیدند؛ مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی دوره‌های فیلمسازی مستند را با عنوان مدرسه مستند حقیقت را برای علاقه‌مندان به این حوزه برگزار می‌کند.

او درباره اهمیت برگزاری این مدرسه گفت: اهمیت مدرسه فیلم مستند در اهمیت خود فیلم مستند در سال‌های اخیر نهفته است. در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم که با گسترش شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های نمایشی و موضوعات مستند و همچنین شرایط اقتصادی تولید سینما، مستندسازی اهمیتی دوباره پیدا کرده است. 

این مستندساز ادامه داد: البته این مساله را نباید به ساده‌تر بودن ساخت  فیلم مستند تعبیر کرد، اتفاقی که متاسفانه به پایین‌تر آمدن کیفیت فیلم‌ها در دوره‌ای کوتاه منجر شد و همچنین بر برآوردهای تولید فیلم مستند تاثیر خوبی نگذاشت. ولیکن با حضور خوب مستندسازان حرفه‌ای و تلاش آن‌ها اکنون می‌توانیم به جرعت بگوییم که در بسیاری اوقات سینمای مستند از منظر ساختاری و نوآوری از سینمای داستانی جلوتر حرکت می‌کند. بنابراین در چنین شرایطی برای حفظ و گسترش کیفیت آثار و توجه بیشتر به این بخش مهم از سینما و همچنین تربیت افرادی اندیشه‌ورز و آگاه، آموزش به شیوه صحیح و اثرگذار ضروری است که امیدوارم مدرسه فیلم مستند این مهم را به خوبی به سرانجام برساند. مساله‌ای که تاثیرات مثبت آن حتی می‌تواند برای تمامی بخش‌های سینما مفید باشد.

سفلایی درباره محتوای موجود در این مدرسه تاکید کرد: در این مدرسه باید، هم ابعاد فنی و هم نظری تولید فیلم‌های مستند مورد توجه باشد. در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که در بسیاری اوقات فیلم‌های مستند از منظر فنی یعنی تدوین، تصویر برداری و حتی کارگردانی دارای ایرادات کمی بوده اند اما از منظر تفکر و پژوهش و شکل‌گیری نظری کار دارای اشکلات جدی بوده‌اند و همچنین نمونه‌های برعکسی هم موجود بوده‌ که با وجود نگاه تفکری خوب دارای ایرادات فنی بسیار بوده‌اند بناربراین توجه به هر دو بخش ضروری است و کلاس‌های فنی و نظری در کنار هم می‌توانند نتیجه‌بخش باشند.

این استاد دانشگاه درباره ترکیب اساتید تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم هم از مستندسازان حرفه‌ای و صاحب نظر و عوامل حرفه‌ای و دست اندرکاران سینمای مستند و هم از اساتید دانشگاهی در رشته‌های مختلف و حتی بینارشته‌ای برای پیشبرد اهداف این مدرسه استفاده شود. همچنین توجه به روزآمدی در طرح درس‌ها و همچنین شیوه ارائه دروس بر مبنای بهترین شیوه‌های آموزش در جهان، ضروری است.

او در پایان درباره مجازی برگزار شدن ترم اول مدرسه مستند حقیقت و امکان شرکت برای همه علاقه‌مندان در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی مساله‌ای است که به خصوص در زمینه تولید آثار نمایشی بسیار ضروری است. سینمای مستند به صورت ویژه سینمایی متعلق به تمام ایران است و اتفاقا سوژه‌های مستند جذاب در خارج از تهران در دسترس هستند، بنابراین آموزش به شیوه مجازی که دامنه حضور افراد علاقه‌مند را در سراسر ایران توزیع می‌کند، می‌تواند به ثبت همه جانبه سوژه‌ها و موضوعات خوب مستند در تمام کشور منجر شود و از تمرکز غیر لازم در تهران جلوگیری کند. ابزار آموزش مجازی، موهبتی است که می‌توان از اثر خوب آن استفاده بسیار برد و باعث توجه جدی و متفکرانه به سینما در کشور را بیشتر از قبل شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403040900378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha