لرستان جایگاه خوبی در زمینه معماری دست‌کند ایران دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، با بیان اینکه استان جایگاه خوبی در زمینه معماری دست‌کند ایران دارد گفت: آبان ماه به مدت سه روز میزبان چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند هستیم.

به گزارش میراث آریا، عطا حسنپور گفت:  چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان طی سه روز در روزهای بیست‌ودوم تا بیست‌وچهارم آبان ماه سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در خصوص چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند، بیان کرد: تاکنون همایش معماری دست‌کند سه بار به صورت بین‌المللی برگزار شده که نخستین بار در ۱۳۹۱ در شهر کرمان، پس از چندسال وقفه در تهران برگزار شد و در سومین بار استان همدان میزبان این همایش بود.

او اضافه کرد: مقالات ارسالی پژوهشگران توسط داوران در تهران داوری و در این همایش از مقالات برگزیده تقدیر خواهد شد.

حسن‌پور بیان کرد: در هر سه همایش مقالاتی را در خصوص غار کوگان، غار اِراز بخش پاپی و تنگ بهرام چوبین دره‌شهر داشتم و پس از ارائه این مقالات به عنوان عضو هیات علمی کمیته معماری دست‌کند در تهران انتخاب شدم. این همایش زیر نظر پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی کشور برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه به دلیل وجود معماری‌های دست‌کند زیادی که در استان وجود دارد سال‌های سال پیگیر برگزاری این همایش بین‌المللی در استان بودم، گفت: براساس گزارشی تحت عنوان " بررسی معماری‌های دست‌کند در لرستان" که این گزارش در قالب هزار صفحه نگاشته شده بود و بر اساس آن ۵۰ معماری دست‌کند در لرستان شناسایی شده که شامل غارهای دست‌کند نظیر کوگان پلدختر، تلثت تنگ فنی پلدختر، غار کورک و ارژنگ و ظلمات در الیگودرز، شهنشاه در خرم‌آباد، پلکان صخره‌ای نظیر یافته و شهنشاه در خرم‌آباد، پلکان قدیمی وروردی چاه دست‌کند قلعه فلک‌الافلاک، معبد ملی باباعباس و اثر دست کند تپه کلاته کیو خرم‌آباد مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان هستند.

او گفت: لرستان جایگاه خوبی در زمینه معماری دست‌کند ایران دارد.

حسنپور خاطرنشان کرد: دلیل وجود معماری دست‌کند در لرستان به خاطر وجود آیین مهرپرستی و مذهب زرتشت در دوره ساسانیان و اشکانیان بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: همچنین به دلیل وضعیت توپوگرافی و کوهستانی بودن، لرستان در دوره قبل از اسلام معماری‌های دست‌کند فراوان دارد و به دلیل جنس کوه‌ها یک سری سازه‌های معماری دست‌کند ایجاد شده است.

او بیان کرد: همچنین فضاهای زیرزمینی نیز کشف و کاوش شده که نمونه آن تپه باستانی کوی کیوان ازنا است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041100495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha