مسئولیت استان یزد در قبال ۲ شهر ملی و مشروط بفروئیه و شاهدیه چیست؟

شهر میبد به عنوان شهر موتابی اعلام و شهر شاهدیه صورت مشروط به عنوان شهر ملی شعربافی اعلام شد، اما مسئولیت استان در قبال این ثبت چه خواهد بود؟

به گزارش میراث آریا، نخستین نشست هشتمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی برگزار شد، در این نشست استان یزد با شهرهای شاهدیه و بفروئیه میبد در ۲ رشته شعربافی و موتابی حضور داشت.

شهر میبد به عنوان شهر موتابی اعلام و شهر شاهدیه صورت مشروط به عنوان شهر ملی شعربافی اعلام شد.

قبل از آنکه به الزامات اجرایی هر شهر پرداخته شود، لازم است بدانیم که هر ثبت نه یک موهبت و امتیاز صرف بلکه یک مسئولیت به ارگان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با محور نهاد تخصصی و مربوطه است. ثبت یک شهر منجر به پررنگ شدن یک ظرفیت غالب در حوزه صنایع دستی برای کشور و حتی در گستره بین‌المللی می‌شود و می‌تواند ظرفیتی مهم در حوزه فرهنگی و اقتصادی آن شهر باشد.

شاهدیه‌یه طور مشروط شهر موتابی شد اما مشروط به چه معناست؟ زمانی شهری به عنوان شهر مشروط ملی اعلام می‌شود که زمینه‌های ملی شدن و ظرفیت‌های آن را داشته باشد اما چرا مشروط اعلام شد؟

دلایل مشروط بودن شاهدیه به این شرح است که کارگاه‌های متمرکز با جمعیت شهر از نر تعداد تناسب ندارد، مرکز آموزش نساجی سنتی در شاهدیه وجود ندارد و مرکز عرضه محصولات صنایع دستی و نوآوری در محصولات تولیدی نیز در شاهدیه نیست.

ارتقای شاخص‌های مربوط به ثبت ملی در این شهر شامل ضوابطی اجرایی است که اگر این الزامات اجرایی شوند شاهدیه رسما شهر ملی شعربافی خواهد بود. این الزامات شامل برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد کارگاه‌ها و مراکز تولیدی و آموزش صنایع دستی، اقدامات لازم برای راه‌اندازی مرکز فروش و عرضه صنایع دستی، تعامل دستگاه‌های اجرایی مرتبط به منظور معرفی و ترویج صنایع دستی، نامگذاری میادین و خیابان‌ها متناسب با عنوان ثبتی و برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های آموزشی منسجم با تأیید ستاد با تمرکز بر کارخانجات بزرگ نساجی جزء این الزامات است.

تشکیل شورای راهبردی متشکل از مسئولان شهری برای برنامه‌ریزی معرفی و توسعه شهر، طراحی لوگو متناسب با عنوان ثبتی و راه‌اندازی خانه‌های بوم گردی مناسب نیز جزء این الزامات است.

بدیهی است در بازه زمانی شش ماهه اقدامات، فعالیت‌ها در راستای همگرایی دستگاه‌های اجرایی برای ارتقای جایگاه صنایع دستی در شهر و روستای ثبتی ارزیابی و بررسی خواهد شد.

بفروئیه شهر ملی موتابی 

در این نشست تخصصی بفروئیه از توابع میبد به عنوان شهر ملی موتابی انتخاب شد که شاخص‌های ثبت این شهر افزایش تعداد کارگاه‌ها در ۲ سال گذشته، اراده و حمایت مسئولان منطقه برای معرفی و توسعه شهر مورد نظر و همچنین سابقه تاریخی قابل توجه و علاقه‌مندی به تولید و معرفی محصولات مرتبط از سوی اهالی منطقه است.

اما شهر شهر ملی الزاماتی برای اجرا دارد که این الزامات شامل برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد کارگاه‌ها و مراکز تولیدی، آموزشی  متمرکز صنایع دستی و اقدامات لازم برای راه‌اندازی مرکز فروش و عرضه صنایع دستی است.

نامگذاری میادین و خیابان‌ها متناسب با عنوان ثبتی شهر، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های آموزشی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، ارتقای شرایط وضعیت خانه‌های بوم گردی با استفاده از وسایل کاربردی صنایع دستی، طراحی لوگو متناسب با عنوان ثبتی، ساخت و نصب تابلو با عنوان ثبتی در ورودی شهر بفروییه به زبان‌های فارسی و انگلیسی جزء این الزامات برشمرده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041100500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha