تلاش جدی و گسترده برای رونق گردشگری، صنایع دستی و احیاء میراث فرهنگی

دادستان زنجان گفت: تلاش جدی و گسترده‌ای را برای رونق صنعت گردشگری،  صنایع‌دستی و احیای میراث فرهنگی استان زنجان داشته باشند.

به‌گزارش میراث‌آریا، سید سعید صفوی صبح روز دوشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳ به مناسبت هفته قوه قضاییه، به همراه جمعی از مسئولان اداره‌کل از زحمات دادستان و قضات استان تقدیر و تشکر کرد.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در این دیدار با تبریک این هفته و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، بر اهمیت نقش دستگاه قضایی در جامعه تأکید کرد و گفت: حفظ و حراست از میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی کار دشواری است و حمایت دستگاه قضایی در جلوگیری از مرمت‌های غیرمجاز، تخریب و تغییر کاربری، حفاری غیرمجاز، تجاوز به حریم بناهای تاریخی و … بسیار حائز اهمیت بوده است.  

او گفت: در این استان ۲ هزار اثر فرهنگی و تاریخی در زنجان شناسایی شده که ۹۵۰ مورد آن ثبت ملی و جهانی شده است. که در دولت شهید رئیسی ۷۰ مورد بنای تاریخی مورد مرمت قرارر گرفت

صفوی بیان کرد: صفوی زنجان را قطب تولید صنایع دستی فلزی خواند و گفت: ۵۵ رشته در این حوزه مثل مسگری، ملیله و چاقو در زنجان فعال است. در سال گذشته ۱۶۰ میلیارد تسهیلات پرداخت شده است.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: استان زنجان توانسته رتبه ۱۲ را در حوزه گردشگری در کشور به ثبت برساند 
بهروز عباسی در این دیدار گفت: پیش از این مردم حوزه میراث فرهنگی را مانع پیشرفت می‌دانستند اما امروزه با افزایش آگاهی مردم و مشارکت و همکاری آن‌ها در امر حفاظت از میراث فرهنگی شاهد پیوند میان مردم و ابنیه تاریخی هستیم.  

دادستان زنجان در این جلسه با تأکید به لزوم هم‌افزایی تمام دستگاه‌های اجرایی در صیانت و حفاظت از مواریث تاریخی، افزود: با توجه به اینکه زنجان مملو از مواریث تاریخی و فرهنگی فاخر است و صیانت از آن‌ها وظیفه‌ای عمومی برای انتقال به نسل‌های آینده محسوب می‌شود، لذا تمام دستگاه‌های اجرایی موظف به رعایت ضوابط میراث فرهنگی در حوزه کاری خود هستند.  

او گفت: گنبد سلطانیه به عنوان تنها اثر ثبت جهانی بزرگترین سرمایه استان محسوب می‌شود زیرا اثری که در فهرست جهانی ثبت شود به ویترینی جهانی با تماشاگرانی از سراسر دنیا تبدیل می‌شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین اتفاقات ممکن در مورد چنین اثری این است که به همه جهان معرفی می‌شود و تأثیر مهمی در جذب گردشگر برای کشور صاحب اثر دارد که بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.  

در این نشست مباحثی نظیر رسیدگی به خانه‌های مخروبه در بافت تاریخی، حفظ و حراست از ابنیه تاریخی، جلوگیری از تخریب و برخورد با متخلفان موردبررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت.  

استان زنجان با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، اقتصادی و مذهبی در ۸ شهرستان، در شمال غربی ایران واقع شده و از مقاصد اصلی از گردشگران داخلی و خارجی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041100526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha