بررسی برنامه عملیاتی ۲۰۲۵-۲۰۲۴ برای ارائه به ششمین نشست شورای حکام میراث ناملموس

چهارمین نشست شورای اجرایی مرکز میراث ناملموس تهران  به‌منظور بررسی برنامه عملیاتی ۲۰۲۵-۲۰۲۴ برای ارائه به ششمین نشست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، چهارمین نشست شورای اجرایی مرکز میراث ناملموس تهران با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر، معاون میراث‌فرهنگی و رئیس شورای حکام مرکز میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، آتوسا مومنی رئیس مرکز میراث‌ناملموس تهران و ینگ سرانگ رئیس دفتر یونسکو در تهران و ‌نماینده یونسکو در شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران صبح امروز چهارشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳ در سالن فجر وزارتخانه  برگزار شد و حیدروندال و مظفروف دو عضو هیئت اجرایی مرکز و نماینده کشورهای ارمنستان و لبنان نیز که به‌صورت ویدئو کنفرانس حضور داشتند به ارائه نظرات خود پرداختند.

مومنی با اشاره به هدف از برگزاری نشست امروز، گفت: اصلاحات نهایی برنامه عملیاتی ۲۰۲۵-۲۰۲۴ مرکز که در آن ماموریت‌ها و وظایف تعهد شده مرکز در قبال کشورهای منطقه به درستی طراحی شده، پیش از ارائه به ششمین نشست شورای حکام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او با بیان اینکه برنامه‌ سالانه‌ را به‌منظور ظرفیت‌سازی در حوزه آگاهی‌بخشی و تحقق رسالت‌های مرکز در اجرایی سازی کنوانسیون ۲۰۰۳ در دستور کار قرار داده‌ایم به تشریح برنامه عملیاتی برای سال جاری و سال آینده پرداخت.

نشست تخصصی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در مواجهه با تغییرات اقلیمی، شبکه سازی میان سمن‌های منطقه، به اشتراک‌گذاری اطلاعات و شناسایی و رصد تخصص‌ها، نقش نهادهای حافظه در بهبود عملکرد میراث‌فرهنگی ناملموس در جامعه از طریق فعالیت‌های آموزشی و ترویجی با هدف‌گذاری برای جوانان، برگزاری کارگاه ظرفیت‌سازی در زمینه ich و موزه‌ها، مشارکت کارکنان مرکز در نشست‌ها، کارگاه‌ها، جلسات و کنفرانس منطقه‌ای یا بین‌المللی با هدف آموزش، توانمندسازی، شبکه‌سازی و همکاری بین‌المللی، برگزاری نشست‌های اطلاع‌رسانی درباره کنوانسیون ۲۰۰۳ برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران دولتی براساس تجربیات کشورهای عضو برنامه‌های مطرح شده از سوی رئیس مرکز میراث‌ناملموس تهران بود.

همچنین مومنی به برگزاری ششمین جلسه عادی شورای حکومتی مرکز ich تهران، برگزاری سیزدهمین جلسه هماهنگی سالانه مراکز مقوله دو فعال در زمینه میراث‌فرهنگی ناملموس و برگزاری جلسات هیئت اجرایی مرکز به‌عنوان کارهای صورت گرفته از سوی مرکز میراث‌ناملموس تهران اشاره کرد.

درخواست از یونسکو برای تسهیل ارتباط میان کشورهای منطقه/ کشورها موظف‌ به برجسته کردن میراث ناملموس خود هستند

همچنین ‌ینگ سرانگ شبکه‌سازی بین اعضا را حائز اهمیت دانست و گفت: از یونسکو درخواست می‌کنم ارتباط میان کشورهای منطقه را تسهیل کند.

نماینده یونسکو در شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران با بیان اینکه در برنامه عملیاتی آموزش در حوزه میراث‌فرهنگی ناملموس مدنظر قرار گرفته است، بر اهمیت نقش آموزش افراد و ذینفعان تاکید کرد و افزود: در یونسکو آماده همکاری نزدیک هستیم، برنامه‌ای داریم و می‌خواهیم پلن‌هایی برای حرکت به سوی پیشرفت ایجاد کنیم.

او با بیان اینکه برای همه نوع همکاری نزدیک آماده هستیم، ادامه داد: وظیفه کشورهای عضو است که مباحث میراث ناملموس خود را برجسته کنند و در این مورد بحث مدیریت آنها حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041300633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha