ظرفیت‌های بی‌بدیل زیادی در حوزه گردشگری ایران و پاکستان وجود دارد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین مردم ایران و پاکستان می‌تواند منجر به تقویت تجارت مرزی مبنی بر بهبود زندگی مردم هر دو طرف مرز شود.

به گزارش میراث آریا، ایرج حسن پور ۱۸ تیرماه در یازدهمین کمیته مشترک تجارت مرزی بین سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران با ایالت بلوچستان جمهوری اسلامی پاکستان که در سالن کنفرانس هتل استقلال زاهدان برگزار شد، بیان کرد: نشست سالانه کمیته مشترک مرزی فرصتی ارزشمند است تا با همفکری و همکاری موانع موجود بر سر راه تجارت مرزی را شناسایی و رفع کنیم و راهکارهایی برای افزایش حجم تجارت و بهبود معیشت مرزنشینان دو کشور و توسعه روابط اقتصادی بیابیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: دهمین کمیته مشترک تجارت مرزی دی ماه سال ۱۴۰۱ در کویته برگزار که با تاکید مقامات ۲ طرف بر اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌های منعقد قبلی، دهمین تفاهم‌نامه کمیته مشترک مرزی امضا شد، بنابراین ضرورت دارد که برای دستیابی به اهداف اقتصادی مشترک ۲ طرف پیگیری‌های مستمری در راستای اجرای توافقات کمیته‌های قبلی کرده و با تعامل و حسن نیت تا رسیدن به نتیجه مطلوب تلاش کنند.

او ادامه داد: اولین جلسه یازدهمین کمیته مشترک تجارت مرزی در دی ماه سال گذشته در چابهار برگزار شد که فضای دوستانه بین ۲ هیات و روند مطلوب مذاکرات جلسات کمیته مشترک مرزی به اتمام نرسید، امیدواریم در این جلسات موارد تکمیلی در این دو روز بتوانیم به نتایج مطلوب همانگونه که در سفر رئیس جمهور شهید ایران به پاکستان مورد توافق با نخست وزیر پاکستان قرار گرفت برسیم.

حسن پور اظهار کرد: سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که می‌تواند به توسعه و پیشرفت اقتصادی ۲ کشور کمک شایانی کند، با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین مردم ۲ کشور بر این باوریم که تقویت تجارت مرزی می‌تواند به بهبود زندگی مردم هر ۲ طرف مرز منجر شود.

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت سیستان و بلوچستان افزود: ظرفیت‌های بی‌بدیل زیادی در حوزه تجارت، صنعت، گردشگری و حمل و نقل بین ۲ کشور وجود دارد که به آنها توجه کافی نشده و یکی دیگر از ظرفیت‌های بی‌نظیر سیستان و بلوچستان، در حوزه معادن است که این استان رتبه اول در تولید کانسینگ آنتیموان، رتبه دوم تولید کانسنگ منیزیت و تیتانیوم و رتبه ششم در تولید کانسنگ طلا را داراست.

او تصریح کرد: اجرای توافقنامه‌های تعرفه‌های ترجیحی بین ۲ کشور و حذف یا کاهش تعرفه‌های گمرکی برای کالاهای تجاری ۲طرف در مناطق مرزی و همچنین تسریع در ایجاد ساز و کار تهاتر بین ۲ کشور می‌تواند به توسعه تجارت دوجانبه کمک کنند، توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک در مناطق مرزی و ایجاد گذرگاه‌های مرزی جدید، توسعه خطوط راه آهن و استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی و مدرن سازی گذرگاه‌های موجود باید مد نظر قرار گیرد.

حسن‌پور گفت: توسعه منابع انسانی و آموزش بسیار حائز اهمیت است، تبادل دانش و تجربیات بین کارآفرینان و تجار ۲ کشور و برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک برای ارتقای مهارت‌های تجاری و مدیریتی و همچنین مشارکت در نمایشگاه‌های منطقه‌ای مشترک به توسعه این منابع کمک می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041800844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha