راه‌اندازی موزه گلیم و دستبافته‌های عشایری در کرمان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: نظر به نیازمندی استان به داشتن موزه تخصصی گلیم و دستبافته‌های عشایری به دنبال همکاری با بخش خصوصی برای راه‌اندازی موزه مشارکتی این حوزه هستیم.

به گزارش میراث آریا، سعید شاهرخی ۱۸ تیر ۱۴۰۳ در بازدید از آب‌انبار گنجعلیخان گفت: درراستای معرفی سیر تولید، حفظ، توسعه و ترویج تکنیکهای بافندگی و نمایش طرح و نقوش گلیم و دستبافته‌های عشایری استان کرمان در تلاشیم با مشارکت بخش خصوص موزه گلیم و دستبافته‌های عشایری در کرمان را راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان افزود: سعی برای پاسداری از ارزش‌های فرهنگی، هنری و تاریخی ایلات و عشایر بر اثر تغییر سبک زندگی امروزه از ضروریات است و حفظ و ترویج داشته‌های با ارزش عشایر در زمینه تولید دستبافته‌ها و گلیم با ارزش بوده و می‌تواند نقش پررنگی در اشتغال، تولید و تجارت استان داشته باشد.

راه‌اندازی موزه گلیم و دستبافته‌های عشایری در کرمان

او در ادامه بیان کرد: نظر به اهمیت حفظ فرهنگ و هنر عشایری در بافت گلیم به همراهی و با همکاری بخش خصوصی نسبت به راه‌اندازی موزه گلیم و دستبافته‌های عشایری و روستایی اقوام مختلف استان کرمان در حال انجام اقدامات موثری بوده تا شاهد تدبیر لازم افتتاح موزه گلیم در شهر کرمان باشیم.

شاهرخی اظهار کرد: آنچه دستبافته‌های عشایری را به‌عنوان یک هنر اصیل معرفی می‌کند، تنوع بافت و زیبایی طرح و نقش و رنگ به کار رفته در آن بوده و استان کرمان یکی از غنی‌ترین تنوع ایلات و عشایر را به تناسب طرح، نقش و رنگ در گلیم و دستبافته‌ها به خود اختصاص داده است.

راه‌اندازی موزه گلیم و دستبافته‌های عشایری در کرمان

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان خاطر نشان کرد: هنر بافندگی از قدیم الایام نزد عشایر وجود داشته و فنون آن سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و هر قوم و ایل با دخیل کردن فرهنگ و هویت خود باعث تنوع نقش و رنگ در دستبافته‌ها عشایری استان کرمان شده است.  

انتهای پیام/

کد خبر 1403041800854
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha