بررسی اهمیت میراث ناملموس در رشد پایدار کشورها/ آمادگی یونسکو برای تقویت مشارکت و تعامل بین کشورهای عضو/ معرفی ترکیه و تاجیکستان به‌عنوان دو عضو جدید شورا

ارائه گزارش فعالیت‌های مرکز میراث ناملموس تهران، انتخاب دو عضو جدید برای سال‌های ۲۰۲۵_۲۰۲۸، تصویب اصلاحیه قوانین و مقررات شورای حکام مرکز، تصویب اصلاحیه چارت تشکیلاتی مرکز، ارائه برنامه عملیاتی برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ از جمله کارهای صورت گرفته در ششمین نشست عادی شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران بود.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، ششمین نشست عادی شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران با حضور علی دارابی معاون میراث‌فرهنگی و رئیس شورای حکام، آتوسا مومنی مدیر مرکز مطالعات میراث ناملموس، روزانا جیاناندره سرپرست دفتر یونسکو تهران، اونتالاپ اونالبایف سفیر جمهوری قزاقستان، رستم مظفروف عضو متخصص شورا و معاون کمیته ملی میراث‌فرهنگی ناملموس قزاقستان، بهادر نظیر معاون سفیر تاجیکستان، نایرا گیلیچیان نماینده کشور عضو شورا و مسئول بخش میراث‌فرهنگی ناملموس در وزارت فرهنگ ارمنستان و علی الهاشمی معاون سفیر لبنان صبح امروز ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ در هتل لاله تهران برگزار شد.

روزانا جیاناندره سرپرست دفتر یونسکو در تهران با اعلام آمادگی یونسکو برای ایجاد تعامل با مرکز میراث ناملموس تهران و مراکز مشابه و همچنین ایجاد تبادل دانش بین کشورهای عضو، گفت: یونسکو خود را برای کمک به پیشرفت در این راه و ایجاد شبکه‌های بین‌المللی متعهد می‌داند.

او ادامه داد: مشارکت بین یونسکو و مرکز میراث ناملموس تهران می‌تواند در مسیر حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس موثر باشد.

جیاناندره با بیان اینکه یونسکو ظرفیت‌های خوبی دارد، افزود: این همکاری‌ها بی‌شک می‌تواند ما را برای دستیابی به اهداف مشترک کمک کند.

اهمیت آموزش در ایجاد درک عمیق جوانان نسبت به میراث‌فرهنگی/ آمادگی یونسکو برای ایجاد مشاغل بومی در راستای حفظ میراث ناملموس

سرپرست دفتر یونسکو تهران، آموزش برای جوانان را جزو محورهای مهم عنوان کرد و گفت: آموزش سنگ بنای اصلی در معرفی و حفظ میراث‌فرهنگی است و می‌تواند به ایجاد احساس عمیق در جوانان و حفظ میراث‌فرهنگی کمک کند. همچنین می‌توانیم در ایجاد مشاغل بومی برای حفظ میراث ناملموس به جوامع کمک کنیم.

جیاناندره به اهمیت ایفای نقش موزه‌ها در ارائه درک عمیق‌تر درباره میراث ناملموس اشاره و بر کانون توجه قرار دادن این عناصر تاکید کرد.

او متذکر شد: یونسکو آماده تقویت همه نوع مشارکت و همکاری برای ایجاد روابط با مراکز ذیربط در راستای ایجاد رشد پایدار است که به سمت ایجاد درک مشترک برویم.

سرپرست دفتر یونسکو تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که این نشست نتایج خوبی داشته باشد.

 اونتالاپ اونالبایف سفیر جمهوری قزاقستان، گفت: پایان انتخابات ایران و حضور رئیس جمهوری جدید را به شما تبریک می‌گویم و آینده موفقی را برای شما و رئیس جمهوری فعلی کشور آرزو می‌کنم.

او ادامه داد: یکی از تمایلات ما گسترش روابط دوستانه با ایران است و این را می‌دانیم که گسترش همکاری با ایران در حوزه فرهنگی بسیار مهم است. ما به فردوسی و حضور او در ادبیات ایران علاقه‌مندیم.

مشارکت مرکز میراث ناملموس تهران در زمینه تقویت موزه‌ها در قزاقستان

اونالبایف افزود: ما از همسایه‌های نزدیک ایران هستیم. مرکز یونسکو در تهران می‌تواند بر مطالعه و شناسایی، حمایت اساسی داشته باشد. همچنین ما در این مدت متوجه شدیم که نمی‌توانیم از ریشه‌های فرهنگی خود جدا شویم.

سفیر جمهوری قزاقستان ادامه داد: مرکز میراث ناملموس تهران در زمینه تقویت موزه‌ها در قزاقستان مشارکت دارد و جا دارد در این بخش از خانم مومنی برای حمایت‌ها و مشارکت‌شان تشکر کنم.

سپس رستم مظفروف عضو متخصص شورا و معاون کمیته ملی میراث‌فرهنگی ناملموس قزاقستان و کارشناس کمیسیون ملی یونسکو در قزاقستان در این نشست گفت: قرقیزستان و تاجیکستان از همان ابتدای تاسیس میراث ناملموس تصمیماتی گرفتند و برای شش سال مدیریت مرکز را به عهده داشتند.

او ادامه داد: ترکیه کشور خواهرخوانده ماست و از آنجایی که این کشور جشن نوروز را برگزار می‌کند و میراث فرهنگی‌ ناملموسی بین ما مشترک است، خوشحالیم هیئت قزاقستان از دو کشوری که عضو شورای حکام شده است، حمایت می‌کند.

مظفروف افزود: پیشنهادم این است که دو کاندیدای جدید شورای حکام برنامه‌هایی را برای دو سال آینده در نظر بگیرند و پیشنهادی فنی به دبیرخانه دارم که آیا ممکن است در جلسه‌ها اصلاحات موافقت‌نامه‌ها و اساسنامه را از سوی کشورهای عضو داشته باشیم؟ و چه کشوری در هیئت عضویت اجرایی بوده یا چه کشوری در شورای حکام بوده است؟ که در اینصورت دقیق‌تر می‌دانیم فهرست فعالیت‌های بعدی‌شان چیست.

بررسی اهمیت میراث ناملموس در رشد پایدار کشورها/ آمادگی یونسکو برای تقویت مشارکت و تعامل بین کشورهای عضو/ معرفی ترکیه و تاجیکستان به‌عنوان دو عضو جدید شورا

عضویت ترکیه و تاجیکستان به‌عنوان اعضای جدید شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران

در ادامه این نشست ترکیه و تاجیکستان به‌عنوان دو عضو جدید شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران به مدت سه سال (۲۰۲۵-۲۰۲۸) انتخاب شدند. لبنان و ارمنستان دو عضو این مرکز هستند که در نهم ژوئن ۲۰۲۵ عضویت سه ساله آنها به اتمام می‌رسد.

آتوسا مومنی مدیر مرکز مطالعات میراث ناملموس با اعلام انتخاب اعضای شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران برای سه سال آینده، افزود: در سه سال گذشته دو کشور ارمنستان و لبنان به عنوان اعضای شورای حکام حضور داشتند و کمک‌های مثمر ثمری انجام داند که از آنها تشکر می‌کنم.

علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور نیز از عضویت دو کشور تاجیکستان و ترکیه ابراز خوشحالی کرد و تقویت روابط کشورها را برای فعالیت در عرصه بین‌الملل موثر دانست و افزود: ما می‌توانیم با تقویت مشارکت‌ها حوزه میراث ناملموس را معرفی، صیانت، حفاظت و میراث نیاکانمان را بهتر پاسداری کنیم.

در ادامه بهادر نظیر معاون سفیر تاجیکستان با بیان اینکه فرهنگ، غذاهای سنتی و میراث زنده تاجیکستان برای مردم ما قابل احترام است، بیان کرد: تاجیکستان دارای تمدنی کهن است و خوشحال می‌شویم در زمینه میراث‌فرهنگی نقش‌آفرینی کنیم.

او با اشاره به اینکه در تلاشیم به غنای فرهنگی کشورمان اضافه کنیم، ادامه داد: در جهان امروز پاسداری از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس حائز اهمیت است و معرفی ابنیه، اشیای تاریخی و میراث ناملموس همچنین حفظ و پاسداری از آنها و عرضه به دنیا وظیفه ما است.

نظیر با بیان اینکه ارتقای آموزش و پژوهش را مد نظر قرار داده‌ایم، به معرفی میراث ثبت جهانی تاجیکستان و رویدادهای فرهنگی این کشور پرداخت و افزود: فستیوال‌ها و رویدادهای فرهنگی مختلفی را برای معرفی میراث ملموس و ناملموس برگزار کرده‌ایم و همکاری خوبی را با کشورهای عضو داشته‌ایم.

او با نام بردن از رودکی و کمال خجندی به‌عنوان میراث مهم این کشور افزود: سعی کرده‌ایم با کشورهای عضو در زمینه تبادل اطلاعات و تجارب همکاری کنیم و به معرفی فرهنگ غنی کشور بپردازیم.

همچنین متنی به نمایندگی از احمد آرمان آرال رئیس کمیسیون ملی یونسکو در ترکیه به‌عنوان دیگر عضو جدید شورای حکام در جلسه قرائت شد.

او در این متن با ابراز خوشحالی از عضویت در شورای حکام به همکاری خوب مرکز منطقه‌ای ترکیه با مرکز میراث ناملموس تهران اشاره کرده بود.

برنامه ایران انگیزه‌ای برای ایجاد برنامه‌های فرهنگی و ایجاد ثبات بین کشورهای عضو شد

نایرا گیلیچیان نماینده کشور عضو شورا و مسئول بخش میراث‌فرهنگی ناملموس در وزارت فرهنگ ارمنستان نیز بیان کرد: در سه سال گذشته فعالیت‌های مثمر ثمر و همکاری‌های خوبی در حفظ و پاسداری میراث‌فرهنگی ناملموس داشته‌ایم.

او افزود: برنامه‌ای که از سوی تهران ارائه شد، انگیزه‌ای برای ایجاد برنامه‌های فرهنگی و ایجاد ثبات بین کشورها به وجود آورد.

در ادامه علی الهاشمی معاون سفیر لبنان با آرزوی توفیق برای تاجیکستان و ترکیه ابراز امیدواری کرد که در تقویت و غنی‌سازی مرکز مثمر ثمر باشند.

همچنین در ادامه این نشست بند ۱۰ پس از صحبت‌ها و پیشنهادهای اعضا به تصویب رسید. طی این توافق در پایان سال ۲۰۲۵ رئیس مرکز باید گزارشی از میزان کارآمدی دو مشاوری که استخدام کرده است، به اعضای شورا ارائه دهد.

در بخش دوم این نشست برنامه عملیاتی برای سال ۲۰۲۴_۲۰۲۵ شامل برنامه شبکه‌سازی بین‌ سمن‌های منطقه و اشتراک‌گذاری اطلاعات و شناسایی و رصد تخصص‌ها، برگزاری کارگاه‌های ارزیابی، کارگاه‌های ظرفیت‌سازی و نقش زنان در حوزه میراث‌فرهنگی ناملموس ارائه شد.

قرقیزستان، ایران، لبنان، پاکستان، قزاقزستان، سوریه، عراق، فلسطین، ارمنستان، تاجیکستان، ترکیه ۱۱ کشور عضو مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041900949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha