تئاتر شهر قزوین؛ میزبان آیین تعزیه‌خوانی

رییس انجمن تعزیه‌خوانی قزوین گفت: مجموعه تئاتر شهر قزوین در دهه نخست محرم میزبان آیین تعزیه‌خوانی با حضور ۱۵ تعزیه‌خوان است.

به‌گزارش میراث آریا؛ حشمت‌الله اسلامی روز یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ در خصوص اجرای آیین تعزیه‌خوانی در قزوین افزود: با آغاز ماه محرم، تعزیه‌خوانان در سطح استان با بیش از ۲۰۰ گروه برای عزاداری ایام سوگواری سیدالشهدا در سطح استان اقدام کرده‌اند.

رئیس انجمن تعزیه‌خوانی قزوین با بیان اینکه تعزیه خوانی یکی از آیین‌های مربوط به عزاداری ماه محرم در قزوین است که در ماه صفر نیز اجرا می‌شود، اظهار کرد: تعزیه‌خوانی از آیین‌های ویژه عاشورایی در قزوین است که ریشه آن به دوران صفویه باز می‌گردد که هنوز در ایام محرم و صفر در بعضی مناطق قزوین و روستاهای اطراف برگزار می‌شود و مردم با شوق و علاقه قلبی خود در این مراسم شرکت می‌کنند.

او ادامه داد: تعزیه نوعی نمایش مذهبی است که شخصیت‌های آن واقعه کربلا را روایت کرده و به ایفای نقش ‌های آن ‌می‌پردازند.

تعزیه نوعی نمایش مذهبی است که شخصیت‌های آن به مصیب‌خوانی واقعه کربلا می‌پردازند. مردم قزوین نیز از دیرباز با برپایی مراسم تعزیه‌خوانی در شهرستان‌ها و روستاها تصویری از واقعه عاشورا را برای عموم نمایش می‌دهند تا مردم بطن و فلسفه قیام سیدالشهدا(ع) را لمس کنند.

این نمایش مذهبی در استان قزوین به‌ویژه در روستای حصار خروان به صورت سنتی از ده‌ها سال پیش مورد توجه مردم قرار داشته به نحوی که جنبه آیینی به خود گرفته و جزو رسوم آن منطقه شده و هر ساله در ایام تاسوعا و عاشورا جمع کثیری از هموطنان بومی و غیربومی برای حضور در این مراسم آیینی به حصارخروان قزوین می‌روند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041900956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha