باستان‌شناسان نقشه شهر گمشده را ترسیم می‌کنند

رانهولت (Rungholt) یک شهر قرون وسطایی در فریزیای شمالی بود که طبق افسانه‌های محلی، به‌علت سیل سنت مارسلوس در سال ۱۳۶۲ غرق شد. سیل سنت مارسلوس یک گردباد فراگرمسیری بود که موج طوفانی قدرتمند را به راه انداخت و نواحی ساحلی جزایر بریتانیا، هلند، شمال آلمان و دانمارک را ویران کرد.

به گزارش میراث‌آریا، در سال ۲۰۲۳، باستان‌شناسان زنجیره‌ای دو کیلومتری از ترپ‌های (Terp) قرون وسطایی (تپه‌های باستانی که سکونتگاه بوده‌اند) که احتمالا شامل بقایای یک کلیسای بزرگ نیز هست را در دریای وادن، واقع در فریزیای شمالی، کشف کردند.

در مقاله‌ای که مجله Scientific Reports منتشر کرده است، اعلام شده باستان‌شناسان یافته‌های جدید و مفصلی از سایت قرون وسطایی رانهولت ارائه کرده‌اند که شامل شبکه‌ای از کانال‌های زهکشی، یک سد دریایی، بقایای یک کلیسا و ۶۴ تپه باستانی است. تپه‌های باستانی (سکونتگاه) برای داشتن محیطی امن در هنگام طوفان، جزر و مد، دریا، و هنگام طغیان رودخانه ساخته می‌شده‌اند.

همچنین در حفاری‌ها اشیای وارداتی با کیفیت بالا، از جمله ظروف قرمز با لعاب سربی، ظروف سنگی، دیگ‌های برنزی ریخته‌گری ‌شده، دیگ‌های برنجی چکش‌کاری شده، شمشیرها و ظرف سرامیکی مراکشی کشف شده است.

باستان‌شناسان نقشه شهر گمشده را ترسیم می‌کنند

به گفته نویسندگان مقاله: اساس کار کاوش ما گرادیومتری مغناطیسی چند کاناله است که در هنگام جزر و مد اعمال می‌شود. در مکان‌های کلیدی، نقشه مغناطیسی با اندازه‌گیری‌های القای الکترومغناطیسی (EMI) یا پروفایل‌های مخصوص روش بازتاب لرزه‌ای دریایی تکمیل می‌شود.

این محققین را قادر می‌سازد تا محل سازه‌های سکونتگاهی را به هم متصل کرده و منطقه سکونتگاه وسیع‌تری را شبیه سازی کنند که حدودا به مساحت ۱۰ کیلومتر مربع می‌رسد. چهار منطقه اصلی شناسایی شده است که دارای چندین تپه باستانی مستطیل شکل هستند و در یک ردیف قرار گرفته‌اند. یک بررسی ژئوفیزیکی از یک تپه برجسته که احتمالا کلیسای شهر بوده، دو ناهنجاری مغناطیسی به اشکال مستطیل و سازه‌ای نیم-دایره شکل را نشان می‌دهد.

محققان از مقایسه داده‌های تازه خود با سایر کلیساهای شناخته شده قرون وسطایی در فریزیای شمالی، به این نتیجه رسیده‌اند که این کلیسا با سبک معماری رومانسک ساخته شده و دارای یک برج نیز بوده است.

نویسندگان مقاله می‌گویند: این ساختمان جزوی از کلیساهای اصلی فریزیای شمالی است و به احتمال زیاد خانه و محل کار و ساختمان اداری روحانیون نیز بوده است.

مجموعه داده‌های تولید شده و تجزیه و تحلیل‌ها در طول مطالعه فعلی برای حفاظت از سایت در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد.

*ترجمه: آناهیتا رشیدی*