نوای یا عباس یا عباس در شاهرود طنین‌انداز شد

با حضور عشاق حسینی، آیین مذهبی یا عباس یا عباس در شاهرود برگزار شد.

به گزارش میراث آریا، آیین سنتی و معنوی یا عباس یا عباس در تکیه بازار یا تکیه زنجیری شاهرود با حضور انبوه عزاداران حسینی و هیئت‌های مذهبی در روز پنجم محرم در شاهرود برگزار شد.

این آیین سنتی و دیرینه که قدمتی حدود ۲۰۰ ساله دارد و نسل به نسل منتقل‌شده است از صبح روز پنجم محرم در دو محله بید آباد و بازار شاهرود برگزار می‌شود.

نوحه جان‌سوز یا عباس یا عباس که دو قرن است در تکیه بازار شاهرود خوانده می‌شود، اوج سوگواری مردم شاهرود در غم شهادت سید و سالار شهیدان و قمر بنی‌هاشم (ع) است.

در این آیین ظهر روز پنجم محرم، دسته تکیه بازار، خانه به خانه و تکیه به تکیه جهت بستن طوق‌ها و علم‌ها حرکت می‌کند و سیل عزاداران با اجتماع عظیم در تکیه زنجیری بازار شاهرود مراسم سنتی و دیرینه یا عباس یا عباس برگزار می‌شود.

صبح روز پنجم محرم مجالس روضه‌خوانی حضرت عباس (ع) در منبر خانه‌ها، مساجد و تکایا برگزار می‌شود و ظهر این روز دسته تکیه بازار خانه به خانه و تکیه به تکیه جهت بستن طوق‌ها و علم‌ها حرکت می‌کند، سپس همه طوق‌ها و علم‌ها در مسیر مشخص به سمت تکیه بازار یا تکیه زنجیری حرکت می‌کنند و سیل عزاداران با اجتماع عظیم در تکیه بازار محله بید آباد شاهرود مراسم سنتی و دیرینه یا عباس یا عباس برگزار و مردم دلداده شاهرود به یاد کربلای ۶۱ هجری بر سر و سینه می‌زنند.

بیش از دو قرن است که مردم شاهرود در سوگ غم شهادت امام حسین (ع)، قمر بنی‌هاشم (ع) و دیگر یاران باوفایش آیین یا عباس (ع) را برگزار می‌کنند.

آیین یا عباس یا عباس در کنار عزاداری تاسوعا و عاشورا مهم‌ترین و خاص‌ترین آیین عزاداری شاهرودی‌ها در محرم است و از همین رو شاهرودی‌ها معمولاً در هرکجا که باشند در این روز خود را به این شهر و آیین یا عباس یا عباس آن می‌رسانند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403042301141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha