باستان‌شناسان مقبره‌ای از سلسله تانگ را کشف کردند

باستان‌شناسان در حین کاوش در استان شانشی چین، مقبره‌ای با تزئینات زیاد از سلسله تانگ (۶۱۸-۹۰۷ پس از میلاد) را کشف کردند.

به گزارش میراث‌آریا، مقبره‌ای مربوط به دوره سلسه تانگ، ۶۱۸ تا ۹۰۷ پس از میلاد، در استان شانشی چین کشف شد. این مقبره ابتدا در حین کار ساخت و ساز در تائی یوان کشف شد و از سال ۲۰۱۸ متخصصین موسسه باستان‌شناسی استان شانشی در حال  کاوش در این سایت بوده‌اند.

باستان‌شناسان تخمین می‌زنند قدمت این مقبره به قرن هشتم میلادی باز می‌گردد. سقف و دیوارها با نقاشی‌هایی به رنگ‌های سفید، قرمز، زرد، سیاه، سبز و نارنجی تزئین شده‌اند.

دسترسی به مقبره از طریق یک ورودی ممکن بوده که این درب، با طرح گیاهان و افراد نقاب‌داری تزئین شده، این افراد احتمالاً نمادی از نگهبانان مقبره بوده‌اند.

در این مقبره راهرویی وجود دارد که به اتاق تدفین منتهی می‌شود و سقفی مخروطی شکل دارد که با چهار جانور خارق‌العاده از اساطیر چینی، از جمله یک اژدها و یک ققنوس تزئین شده است.

باستان‌شناسان مقبره‌ای از سلسله تانگ را کشف کردند

دیوارهای مجموعه‌ای از پانل‌هایی است که با نوار قرمز تزئین شده و جنبه‌های مختلف زندگی روزمره مردمی که در  فضای سرسبز حومه شهر قدم می‌زنند را به تصویر می‌کشد. به گفته باستان‌شناسان، این نوع ترسیم هنری نمونه‌ای از دوره تانگ بوده که به سبک پیکر زیر درخت (figure under the tree) معروف است.

یکی از تابلوها دارای صحنه‌های مختلف کوچک‌تری است که چرخاندن و کار کردن با آسیاب سنگی، ساختن خمیر نان، استفاده از دسته هاون برنجی، کشیدن آب از چاه و شستشو در لگن را نشان می‌دهد. همنچنین یکی از تصاویر مردی که چهار اسب و یک شتر را هدایت می‌کند و زنی  پوشیده را نشان می‌دهد. علی‌رغم اینکه شتر حیوان بومی چین نیست، تصویر شتر دو کوهانه معمولاً در مقبره‌ها و مجسمه‌سازی چینی دیده می‌شود.

به گفته لانگ ژن، مدیر مؤسسه باستان‌شناسی شهر جین یانگ، سبک هنری این مقبره شبیه به نقاشی‌های مقبره وانگ شنزی (بنیان‌گذار سلسله مین ۹۰۹-۹۴۵ ) است. لانگ ادعا می‌کند که ممکن است یک هنرمند هم مقبره وانگ و هم تصاویر دیواری تازه کشف شده در مقبره تائی یوان را نقاشی کرده باشد.

ترجمه: آناهیتا رشیدی

انتهای پیام/

کد خبر 1403042401185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha