اختصاص ۳ میلیارد ریال برای بافت روستای تاریخی فارسیان در شرق گلستان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از اختصاص سه میلیارد ریال برای بافت روستای تاریخی فارسیان در شرق گلستان در دولت سیزدهم خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، مرتضی حسینقلی‌زاده در خصوص اقدامات احیا و مرمت بافت تاریخی روستای فارسیان شهرستان آزادشهر در شرق استان گلستان گفت: روستای فارسیان با توجه به نوع معماری و شکل‌گیری روستا به‌صورت پلکانی و همچنین دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد طبیعی، زیست‌محیطی، تاریخ و قدمت روستا، ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی، ارزش‌های معماری و... به‌عنوان دومین بافت تاریخی روستایی گلستان در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

معاون میراث‌فرهنگی گلستان افزود: این اداره‌کل در حال آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی این روستای شاخص استان است.

او خاطرنشان کرد: با توجه به تمام کمبودهای اعتبارات دولتی در حوزه میراث‌فرهنگی، در سال جاری بیش از ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار برای بافت تاریخی روستا تخصیص یافته است.

حسینقلی‌زاده یادآور شد: مجموعه دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان با مشارکت و هم‌افزایی اقدامات خوبی را برای احیا و حفاظت از بافت تاریخی روستای فارسیان اجرایی کردند که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد. در دولت سیزدهم با مشارکت و هم‌افزایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در این روستا هزینه شد.

معاون میراث فرهنگی گلستان بیان کرد: غلامحسین محمودی تنها هنرمند بازمانده رشته پالان‌دوزی در استان گلستان و از مفاخر روستای فارسیان در سال ۱۳۹۹ با عنوان نادره کار و گنجینه زنده بشری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در راستای احیای این هنر روستای فارسیان ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به این هنرمند پرداخت شد.

او ادامه داد: تاکنون چهار اقامتگاه بوم‌گردی در این روستا به بهره‌برداری رسیده است که در حال حاضر ۲ واحد آن در حال ارائه خدمات به مسافران و گردشگران است.

حسینقلی‌زاده در این مدت همچنین نزدیک به ۹۰۰ میلیون ریال به‌صورت بلاعوض به خانه موزه روستایی پرسیان آزادشهر پرداخت‌ شده است. و مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال نیز برای این موزه از محل بودجه سال مالی ۱۴۰۰ تخصیص یافت که در خردادماه سال ۱۴۰۱ به استان ابلاغ و برای این موزه هزینه شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403043001499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha