هنرمند گلستانی خالق خوش‌ذوق دست‌سازهای سرامیکی

سرامیک به‌عنوان یکی از بهترین و کاربردی‌ترین اختراعات بشر قدمتی دیرینه دارد و در طول تاریخ همواره مورداستفاده همگان قرار می‌گرفت. امروزه این صنعت به هنری با تولیدات کاربردی و تزئینی تبدیل‌ شده و هنرمندان بسیاری در جای‌جای کشور به‌ویژه در استان گلستان به این هنر-صنعت مشغول هستند.

هنر سرامیک در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و امروزه می‌توان انواع این لوازم را در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع برای فروش یافت.

برای آشنایی بیشتر با این هنر زیبا با فاطمه سارا قاسمی، کارآفرین برجسته سرامیک‌ساز گرگانی گفتگو کردیم.

ثروتی که با دستان یک کارآفرین تولید می‌شود. فاطمه سارا قاسمی متولد ۱۳۵۴ است و ۲ سالی می‌شود که به هنر سرامیک‌سازی روی آورده است این کارآفرین برجسته گرگانی می گوید: بعد از فوت مادرم ازلحاظ روحی بسیار آسیب دیده بودم و حالم بسیار نامساعد بود و با دعوت دوستم به این حرفه روی آوردم. ابتدا برای سرگرمی این کار را آغاز کردم ولی کم‌کم به آن علاقه‌مند شدم و با جدیت فعالیتم را در این حرفه شروع کردم.

این هنرمند اهل گرگان بابیان اینکه همسرم بهترین مشوق من در این هنر بود، می افزاید: ابتدا با سرمایه بسیار اندکی فعالیتم را آغاز کردم و کم‌کم وسایل موردنیاز را خریداری کردم و چون مغازه‌ای برای فروش محصولاتم نداشتم در یک مکان کوچک «زیر پله‌ای» که زن داداشم در اختیار من قرار داده بود کارهایم را انجام دادم.

هنرمند گلستانی خالق خوش‌ذوق دست‌سازهای سرامیکی


بانوی کارآفرین گرگانی برای ۱۵ نفر شغل پایدار ایجاد کرد

این کارآفرین گرگانی می گوید: در این مسیر، سختی‌های بسیار زیادی را متحمل شدم مجبور بودم محصولاتی که درست کرده بودم را در دو کارتن بچینم و در هوای گرم آن‌ها را به کوره‌پزی ببرم، بعد از دوندگی‌های بسیار توانستم از بنیاد علوی وام بگیرم و از پول وام یک کوره تهیه کنم.

او از اشتغال مستقیم ۱۵ نفر در کارگاه سرامیکی خبر داد و می افزاید: به تمام شاگردانم خودم آموزش می‌دهم و محصولاتم را به شهرهای شاهرود، تهران، مشهد و قم صادر می‌کنم.

این هنرمند استان گلستان ادامه می دهد: هر موقع که حقوق می‌گرفتم و دسترنج کارم را دریافت می‌کردم بسیار لذت می‌بردم و هیچ‌گاه از راهی که انتخاب کردم ناامید نشدم.

قاسمی تصریح می کند: یکی از مراحل سخت هنر سرامیک، ریخته‌گری است وقتی محصول را از قالب درمی‌آورم بسیار ذوق‌زده می‌شوم و خدا را بسیار شکر می‌کنم وقتی ما از ساختن یک فنجان کوچک این‌قدر خوشحال می‌شویم خدا از خلق این‌همه انسان چه لذتی می‌برد.

این کارآفرین گلستانی نداشتن مکان دائمی برای عرضه محصولات میناکاری و سرامیک را یک معضل بزرگ برای کارآفرینان دانست و ابراز کرد: متأسفانه در این مکان فروش چندانی نداریم‌ ای‌کاش مسئولان برای ما کارآفرینان یک مکان دائمی فراهم کنند تا به‌راحتی محصولاتمان را به مردم معرفی و در معرض فروش قرار دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403043001521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha