پیشرفت ۵٠درصدی موزه خیرساز میراث روستایی طالقان/ جایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و جذب گردشگر در طالقان

طالقان یکی از شهرستان‌های بکر استان البرز که است که بیشترین شهرت آن به دارا بودن روستاهای کوچک و بزرگی است که میراث تاریخی این شهرستان را به دوش می‌کشند و جمعیت این منطقه را در خود جای داده‌اند. یکی از اتفاقات مثبتی که از سال ١٤٠٢ در مرکز شهرستان طالقان آغاز شده، پروژه ساخت موزه میراث روستایی طالقان است که طی تفاهمی بین محرم سلطانی، خیر دغدغه‌مند میراث‌فرهنگی و اداره کل میراث‌فرهنگی استان البرز، در حال انجام است و اکنون حدود ۵٠درصد پیشرفت فیزیکی دارد و می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری طالقان و مرکز برگزاری رویدادهای فرهنگی تبدیل شود. 

محرم سلطانی بانی و خیر موزه میراث روستایی طالقان در گفت‌وگو با میراث آریا در مورد ایده و انگیزه برای ساخت این موزه ارزشمند گفت: از سال ٩۵ ایده موزه میراث روستایی را در سر داشتم و در ابتدا به‌دنبال این بودم که این موزه را در روستای زادگاهم موچان در پایین طالقان به‌صورت پایلوت اجرا کنم. حتی از سال ٩٨ هم مصالح بومی آن را آماده کردم، اما به دلیل محدودیت روستا و کوچکی و بن‌بست بودن آن ترجیح دادم آن را از سطح روستا به سطح شهرستان طالقان ارتقا دهم.

او با اشاره به اینکه موزه خیرساز طالقان می‌تواند به‌عنوان یک جاذبه گردشگری در طالقان مطرح شود، افزود: طالقان به‌عنوان عریض‌ترین دره مسکونی ایران، تاریخ طولانی خود را دارد و گمان من بر این است که با گذشت زمان آنچه را از دست می‌دهیم، نحوه زیست مردمان گذشته است که به‌ عنوان میراث ناملموس شناخته می‌شود و همواره یکی از دغدغه‌های شخصی‌ام انتقال میراث گذشتگان به آیندگان بوده تا بدانند چه تاریخی را پشت سر گذاشته‌اند. بنابراین از سال ١٤٠٠ ایده را با اداره کل فرهنگی استان و شهرستان طالقان مطرح کردم که منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای شد و از سال ١٤٠٢ ساخت موزه آغاز شد.

سلطانی با اشاره به اینکه کاربری موزه خیر ساز طالقان با عنوان موزه میراث روستایی طالقان است، گفت: این کاربری با موزه مردم‌شناسی متفاوت است. موزه میراث روستایی درواقع فراتر و گسترده‌تر از موزه مردم‌شناسی است. وقتی صحبت از موزه میراث روستایی می‌کنیم نه‌تنها وارد فضای خرده‌فرهنگ‌ها در زمینه میراث معنوی می‌شویم بلکه میراث‌طبیعی، نحوه معماری سکونتگاه‌ها، آیین‌های زیست ازجمله آیین‌های مذهبی، موسیقی، بومی، محلی، ملی و... که ذیل میراث روستایی تعریف می‌شود را شامل می‌شود؛ درحالی‌که موزه مردم‌شناسی بیشتر با نحوه زیست، معیشت مردم، مراوردات اجتماعی آن‌ها و... در ادوار مختلف سروکار دارد. اما آنچه در تاریخ ایران اصالت دارد روستاها و زندگی روستایی است. 

بانی و خیر موزه خیرساز میراث روستایی طالقان، با اشاره به اینکه بنای این موزه ١٨٠ مترمربع مساحت دارد و در محوطه اداره میراث فرهنگی طالقان واقع در شهرک طالقان ساخته می‌شود، بیان کرد: تمام قصدم این بود که این کار را در بخش دولتی انجام دهم. چنین کاری که بخش خصوصی داخل اراضی اداره دولتی موزه‌ای ساخته و تحویل دهد تا کنون انجام نشده و هدفم این است که کاری مشارکتی انجام شود و در تفاهم صورت گرفته مقرر شد که اداره موزه به‌صورت هیات امنایی انجام و رویدادهای فرهنگی مرتبط با حوزه میراث فرهنگی در آن برگزار شود تا نسل جوان این سرزمین و پیشینیه خود را بشناسند.

پیشرفت ۵٠درصدی موزه خیرساز میراث روستایی طالقان/ جایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و جذب گردشگر در طالقان

او در مورد نحوه معماری این بنا اینگونه توضیح داد که بنای موزه میراث‌ روستایی طالقان قرار است یک خانه روستایی کامل و به تمام معنا باشد و بجز پایه‌های بنا که بتنی است بقیه فضا یک خانه روستایی صد سال پیش طالقان است.

سلطانی برآورد اولیه ساخت این موزه را حدود ۲.۵میلیارد تومان عنوان کرده و افزود: اکنون حدود یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان برای این بنا هزینه کرده‌ام و می‌توان گفت در طول یک سالی که از آغاز آن گذشته، بیش از ۵٠درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حدود یک سال دیگر برای تکمیل این پروژه زمان لازم است.

این خیر موزه‌ساز ضمن دعوت از دیگر خیران و علاقه‌مندان برای همکاری در ساخت این موزه تصریح می‌کند: تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی استان البرز اقدامی بسیار مبارک و موثر است که می‌تواند به جذب داوطلبان و خیران این حوزه کمک کند و به اقدامی ساختارمند منجر شود که می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. فرهنگ‌سازی در زمینه فعالیت خیر در حوزه میراث‌فرهنگی به‌مرور زمان اتفاق می‌افتد و نقش رسانه در این میان بسیار پررنگ است.

پیشرفت ۵٠درصدی موزه خیرساز میراث روستایی طالقان/ جایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و جذب گردشگر در طالقان

 در پایان آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که قطعا وجود انسان‌های خیر و دغدغه‌مند که حاضر به خرج بخشی از دارایی خود برای توسعه فرهنگ و میراث‌فرهنگی باشند ارزشمندترین اتفاقی است که اکنون در استان البرز با شکل گیری انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان در حال شکل‌گیری است و می‌تواند نهضتی عظیم را در حفظ، حراست و توسعه میراث فرهنگی استان به راه بیندازد.

پیشرفت ۵٠درصدی موزه خیرساز میراث روستایی طالقان/ جایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و جذب گردشگر در طالقان

 گفتگو از شیما عبداله‌خانی، خبرنگار میراث‌آریا

انتهای پیام/

کد خبر 1403050100026
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha