وضعیت انیمیشن محصول مدیریت فرهنگی است/ به سمت تولید سودآور برویم

اسماعیل شرعی تهیه‌کننده و کارگردان حوزه انیمیشن معتقد است در این بخش باید بیشتر به مخاطب خردسال و نوجوان توجه کرد.

اسماعیل شرعی تهیه‌کننده، کارگردان و مدیرتولید انیمیشن در گفت‌وگو با میراث آریا درباره اوضاع کنونی انیمیشن توضیح داد: اوضاع انیمیشن به طور مستقیم به مدیریت فرهنگی بستگی دارد و این دو از هم جدا نمی‌شوند. در این حوزه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هم اتفاق‌های بسیاری خوبی رقم خورده است. 

او ادامه داد: بدون شک یکی از جاهایی که انیمیشن‌های هنری خوبی تولید و عرضه شده است، مرکز گسترش بوده و باید تمام مدیران فرهنگی به این حوزه توجه ویژه‌تری داشته باشند تا بتوانیم با این اتفاق تاثیر بیشتری در سطح جامعه بگذاریم. قبلا در مرکز گسترش هم حمایت‌های بیشتری انجام می‌شد که نمی‌دانم به دلیل کمبود بودجه و یا تغییر سیاست کمتر شده است. 

شرعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: در بخش انیمیشن تلویزیونی مرکز فرهنگی و هنری صبا کارهایی انجام می‌دهد و در این حوزه صبا را داریم که حمایت می‌کند. ولی درکل این نکته و مساله بسیار مهم است که متوجه باشیم تنها تولید مهم نیست، بلکه تاثیرگذاری و تغییر نگرش مخاطب بسیار مهم است. باید با دقت تمام ببینیم که چه چالش‌هایی در بحث فرهنگی در بطن جامعه وجود دارد و براساس آن نیازها و چالش‌ها آثار خود را تولید کنیم. 

او درباره لزوم توجه به نوجوانان و خردسالان مطرح کرد: باید به این نکته توجه بسیاری داشت که سیاستگذاری فرهنگی برای خردسالان و نوجوانان بسیار مهم و ضروری است که متاسفانه ما چنین سیاستگذاری در حوزه فرهنگی نداریم. از این منظر این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است که این خردسالان و نوجوانان، مدیران و پدران و مادران آینده جامعه ما هستند و باید با سیاست درست و تهیه خوراک مطلوب، افرادی تربیت شوند که در آینده هم تاثیرگذار و مفید باشند. ما درباره تولیدات مناسب برای این سنین دچار چالش هستیم که باید این اتفاق مرتفع شود. 

این تهیه‌کننده انیمیشن درباره تاثیر مراکز سینمایی گفت: در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی چون مخاطب عام دارد، کارها بیشتر به صورت هنری هستند که در این حوزه با همراهی خود مرکز شاهد پیشرفت‌هایی بوده‌ایم. درکل در مرکز گسترش، کانون پرورش فکری و حوزه هنری روند رو به پیشرفت بوده است. 

شرعی درباره اهمیت بازگشت مالی در پروژه‌ها توضیح داد: این واقعیت است که سینما و انیمیشن بیزینس هستند. باید به سمت تولیداتی برویم که بتوانند برگشت مالی داشته باشند و از طریق آن‌ها کسب درآمد کنیم. در کنار جذب مخاطب و بیننده باید بتوانیم فروش خوبی هم داشته باشیم. تمام این موارد در موازات با توجه به مسائل و نکات فرهنگی است. بحث تاثیرگذاری بر مخاطب و ایجاد بیزینس بسیار مهم است و باتوجه به اینکه در برخی از جاها مانند بخش خصوصی به این سمت رفته اند، می‌توان به این اتفاق و روند رو به جلو و پیشرفت آن امید داشت.  

او درباره همکاری با کشورهای خارجی بیان کرد: همکاری با کشورهای خارجی خوب است ولی به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد در کشور ما این اتفاق با وجود واسطه شکل می‌گیرد و بچه‌های متخصص ما درصورتی که می‌توانند اصلیت کار را برای خود کنند، مشغول ارائه خدمات می‌شوند. متاسفانه در این بین کلاهبرداری‌هایی هم اتفاق افتاده است و قیمت‌های پایینی می‌دهند و از این دست اتفاق‌ها که هیچ کدام درشان بچه‌های متخصص ما نیست. 

اسماعیل شرعی در پایان گفت: باید کار وجود داشته باشد، حمایت اتفاق بیفتد و در این صورت درآمد می‌آید و نیروی متخصص هم داخل کشور می‌ماند. این اتفاق تلخ وجود دارد که بسیاری از متخصصان ما با وجود اوضاعی که عرض کردم یا مهاجرت می‌کنند و یا پروژه می‌گیرند. جوان‌های متخصص بسیاری داریم که با برنامه ریزی درست و جلوگیری از پروژه دادن صرفا به افراد خاص می‌توان این افراد را کنار خود و در راستای اعتلای فرهنگ نگه داشت و از هنر آن‌ها بهره برد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403050200071
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha