شنبه طلایی برای ایران و هگمتانه

هیجان در دیار مادستان و در گرم‌ترین روزهای تابستان به اوج خودش رسید تا در طلایی‌ترین شنبه ۲۰۲۴، محوطه تاریخی هگمتانه در اجلاس عمومی سازمان یونسکو ثبت جهانی شد.

محسن جانجان، رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه همدان، در یادداشتی نوشت: گردشگری به عنوان موتور محرک در رشد اقتصادی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاری در این بخش علاوه بر رونق اقتصاد موجب توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خواهد شد. جهانی شدن هر اثر فرصتی برای دستیابی به رشد متوازن و توسعه پایدار در بستر گردشگری است که با ورود گردشگران برای بازدید اثر ثبت شده، کسب و کارهای کوچک و بزرگ محلی مرتبط با خدمات گردشگری شکل می‌گیرد و افزایش اشتغال را به همراه دارد. ثبت جهانی هگمتانه فرصتی ناب و ارزشمند برای شناخت جهانیان از شکوه تاریخی همدان را بوجود آورده و  ثبت جهانی هگمتانه نقطه آغاز تحول اقتصادی برای جامعه محلی همدان همسو با چشم انداز توسعه ملی است.

پرونده منحصر به فرد ثبت جهانی هگمتانه با دارا بودن بناهای دارای ارزش معماری و ثبت ملی شده در محوطه باستانی هگمتانه با بیش از ۳۵ هکتار عرصه با شواهد متنوع باستان‌شناسی و مجموعه کلیساها و حمام تاریخی ارامنه و موزه تاریخی هگمتانه که در سال ۱۳۱۰ ثبت ملی شده است بالاخره به ثبت جهانی رسید.

مردم همدان و دیار همیشه سرافراز تاریخ و تمدن ایران، با دفاع تیم کارشناسی وزارت میراث‌فرهنگی از پرونده ثبت جهانی هگمتانه، رویای جهانی شدن همدان پس از سال‌ها انتظار محقق و اشک شوق از دیدگان دوست‌داران میراث‌فرهنگی فرو ریخت.

پرونده ثبت جهانی هگمتانه پس از سال‌ها پیگیری بالاخره در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به یونسکو ارسال شد تا زنده‌ترین شهر ایران از ۳ هزار سال قبل تاکنون در حافظه میراث‌جهانی به ثبت برسد.

بعد از ارسال این پرونده به یونسکو همه بخش‌ها اعم از ارگانهاهای دولتی، اصناف و اقشار مردم  و نیز دوستداران میراث فرهنگی در پایتخت تاریخ و تمدن پا به عرصه گذاشتند تا مقدمات این رخداد مهم را آماده کنند. در شهریور ۱۴۰۲، ارزیاب یونسکو به همدان سفر و از تمام بخش‌های مورد اشاره در پرونده بازدید کرد و دو ماه بعد نخستین گزارش خود را برای ایران فرستاد.

سرانجام پرونده ثبت جهانی هگمتانه پس از چند رفت و برگشت، در روز کشنبه ۲7 ژولای ۲۰۲۴ مصادف با 6مردادماه 1403 در اجلاس عمومی سازمان یونسکو در دهلی‌نو مطرح و بعد از دفاع تیم کارشناسی ایران به رای‌گیری گذاشته شد و با رای اعضای آن بیست و هشتمین اثر ثبت جهانی آثار تاریخی ایران به نام همدان رقم خورد.

سرانجام در دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید، ساعت‌های پر از اضطراب و نگرانی برای مردم همدان و به ویژه دوست‌داران میراث‌فرهنگی این دیار و ایران عزیز به انتها رسید و در شنبه طلایی ، هگمتانه نیز جهانی شد و لبخند بر لبان مردم این دیار نشسته و اشک شوق از چشمانشان جاری شد. مردم ایران تبریک.

انتهای پیام/

کد خبر 1403050800343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha