ظرفیت‌های گردشگری شهری فرصتی برای توسعه اقتصادی بجنورد

بجنورد به دلیل قرارگیری در کریدور مهم مواصلاتی شرق به غرب کشور حکم مفصل گردشگری در بین دو قطب اصلی گردشگری مذهبی در مشهد و گردشگری سیاحتی در شهرهای شمالی ایران را دارد و به همین دلیل زمینه توسعه گردشگری شهری در بجنورد بسیار بالاست.

علی مستوفیان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در یادداشتی نوشت: رونق گردشگری در هر منطقه تابع شرایط و ویژگی‌های آن منطقه است، بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری هر منطقه نخستین گام برای توسعه گردشگری است.

این شهرستان باتوجه‌به زمینه های طبیعی و انسانی منطقه عوامل تأثیرگذار بر توسعه گردشگری شهری در این شهرستان را دارد که تقویت آن موجب دستیابی منطقه به موقعیت مطلوب در زمینه گردشگری در عرصه داخلی و حتی بین‌المللی و تبدیل خراسان شمالی و شهرستان بجنورد به یک مقصد گردشگری پایدار و رقابتی خواهد بود که موجب شکوفایی اقتصادی و در نهایت منجر به اشتغال‌زایی، بهره‌وری صنایع محلی، افزایش توان اقتصادی شهرستان و به‌تبع آن افزایش درآمد جوامع محلی را فراهم می‌آورد.

امروزه گردشگران شهری طیف وسیعی از فعالیت‌های گردشگری انجام می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به بازدید از ابنیه شهری مانند موزه‌ها و گالری‌های هنری، تئاتر بناهای تاریخی و یادمان‌های باستانی مراکز مذهبی از قبیل مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، بقاع متبرکه، گورستان‌های قدیمی و مراکز تفریحی و غیره اشاره کرد.

مرکز شهرستان بجنورد می‌تواند به‌عنوان قطب معرفی ظرفیت‌های ملموس و ناملموس استان که برخی از آنها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، را فراهم آورد.

موزه مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم در بجنورد با دارابودن فضای مناسب و ظرفیت پیرامونی، مکانی مناسب برای معرفی فعالیت‌های باستان‌شناسی، فرهنگی و برگزاری رویدادهای متنوع در ایام سال، نوروز و تعطیلات تابستان برای شهروندان، هم استانی‌ها و مسافران به شمار می‌رود.

روحیات شاداب و سرزنده شهروندان بجنوردی، رواج موسیقی و رقص محلی، وجود رویدادهای گردشگری متنوع در شهر و استان، مراکز خرید سوغات و صنایع‌دستی، بناهای تاریخی و موزه‌ها و مناطق تفریحی مجاور شهر از قبیل بش قارداش و بابا امان و دره‌های سرسبز اطراف شهر از جمله جاذبه‌های چشمگیر در بجنورد است. ثبت جهانی موسیقی بخشی‌های خراسان دریافت نشان اصالت یونسکو برای انواع دست بافته‌ها و صنایع‌دستی، ثبت کاروان‌سرای قلی و جنگل‌های هیرکانی از جاذبه‌هایی است که در صورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب، قطعاً به افزایش ضریب ماندگاری مسافران و گردشگران در بجنورد و در نهایت به تقویت اقتصاد شهر و افزایش سطح رفاه شهروندان کمک شایانی خواهد کرد.

همچنین علایق فرهنگی مردم بجنورد باعث شده است این شهر در طول سال شاهد برگزاری کنسرت‌های مختلف، جشنواره‌های غذا و صنایع‌دستی، روزبازارها و.... باشد که با استقبال پرشور مردم همراه بوده است و همین استقبال، یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای توسعه گردشگری شهری است.

لذا توسعه گردشگری شهری نیازمند اقدامات بین‌بخشی در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی است، برنامه معرفی و برندسازی، تابلوی راهنمای مسافر در مسیرهای منتهی به شهر، نرم‌افزارهای کاربردی گردشگری، هدایت مسافران در مسیرهای شهری با تابلوهای راهنما آموزش‌های میزبانی در خدمات حمل‌ونقل، پذیرایی و اقامت، تهیه تقویم برگزاری رویدادها و جشنواره‌های ملی، (آبنبات، فتیرمسکه، موسیقی مقامی، کورس و زیبایی اسب اصیل ترکمن، کشک و قره‌قوروت، برداشت انگور و گردو و...) می‌تواند نقش مهمی در انتخاب مقصد گردشگری شهری در بجنورد ایفا کند.

نه‌تنها شهر بجنورد بلکه استان خراسان شمالی به دلیل کمبود بسیار در زیرساخت‌های اساسی توسعه گردشگری از جمله راه، راه‌آهن و فرودگاه که پیش‌نیاز ضروری و خدمات اولیه برای مسافران است در فقر شدید بوده و همین موضوع که بارها بیان و پیگیری شده تاکنون موردتوجه جدی نبوده که علاوه بر عدم تمایل حضور سرمایه‌گذاران، گردشگری استان را نیز به حالت انفعال و رکود قرار داده است و تا مادامی که زیرساخت‌های مذکور در استان ایجاد و تکمیل نشود نمی‌توان انتظار حضور سرمایه‌گذاران، گردشگران و ماندگاری مسافر را انتظار داشت.

بااین‌وجود تلاش برای معرفی استان، شهرها و روستاها در دست اقدام است و استفاده از ظرفیت‌های موجود من‌جمله فضای مجازی، شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی داخلی و خارجی، تشکیل میزهای تخصص گردشگری (اسب، فرش، موسیقی و..)، برگزاری رویدادهای فرهنگی و ورزشی، تولید محتوا، حضور در رسانه‌ها، جذب اعتبارات ملی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و از همه مهم‌تر جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد تأسیسات گردشگری (۵۰ پروژه با زیربنای ۲۰۰ هزار مترمربع) از اقدامات مهم و راهبردی برای توسعه صنعت مهم گردشگری در استان بوده که می‌تواند نقش مهمی در توسعه پایدار، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی برای مردم استان را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403051400659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha