آغاز فاز دوم مرمت چاپارخانه تاریخی همت‌آباد اشکذر

فاز دوم مرمت چاپارخانه تاریخی روستای همت آباد شهرستان اشکذر آغاز شد.

به‌گزارش میراث‌آریا چاپارخانه همت‌آباد در روستای همت‌آباد اشکذر واقع‌شده و از بناهای به جای مانده دوران زندیه است.

استان یزد (منطقه یزد قدیم) که از گذشته تاکنون در مسیر چهارراه شمال به جنوب و شرق به غرب کشور قرار داشته، شاهد گذر چاپارها و پیک‌ها بوده است. درنتیجه ساخت ابنیه‌ای برای اتراق و استراحت و همچنین تعویض مرکب چاپارها در این خطة کشور امری ضروری بوده که می‌توان بقایای چنین ابنیه‌ای را در شمایل تاریخی برخی از نقاط این منطقه دید، چاپارخانه وسیع و تاریخی میبد و نیز چاپارخانه زیبای همت‌آباد دو نمونه باقی‌مانده از این سازه‌های مهم هستند.

ورودی بنای چاپارخانه همت‌آباد از جانب شرقی است که با یک درگاه بلند دوطبقه به داخل راه دارد. در ورودی به دالانی (۵×۳ متری) باز می‌شود که در دو طرف آن مردخانه ها یا محل استراحت سرایدار و اتراق چاپارها و پیک‌ها بوده است. این مردخانه ها از دو جانب به دالان و فضای چاپارخانه درب دارند. دیواره این اتاق‌ها با کاه‌گل اندود شده و سقف آن‌ها طاقی آهنگ است.

این چاپارخانه در چهار جهت، ۴ برج به قطر ۳ متر دارد که تنها صورت برج هستند و فضای جداگانه‌ای به‌حساب نمی‌آیند. در بدنة دیوارهای چاپارخانه آخور و جای بستن چارپایان تعبیه‌شده است. بنا با ۲۰ متر عرض و ۲۵ متر طول دارای مساحتی معادل ۵۰۰ متر است.

مرمت این بنای تاریخی ارزشمند به صورت استحکام‌بخشی و اندود کاه‌گل بدنه حصار اطراف انجام می‌شود.

بنای تاریخی چاپارخانه همت‌آباد در سال ۱۳۸۶ به شماره ۲۱۱۶۹۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403051700879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha