باغ موزه هرندی گنجینه‌ای از فرهنگ و هنر کرمان است

سرپرست معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان گفت: باغ موزه هرندی گنجینه‌ای از تاریخ، فرهنگ و هنر این مرز و بوم و استان کرمان را در دل خود جای داده است.

به گزارش میراث آریا، محسن موحدی در معرفی باغ موزه هرندی کرمان گفت: این مجموعه و بنای کوشک موجود در آن مربوط به اواخر دوره قاجار بوده و توسط مرحوم عدل‌السلطان بنا شده است و در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی به مرحوم ابوالقاسم هرندی فروخته شد.

سرپرست معاون میراث‌فرهنگی کرمان افزود: یکی از نکات مورد توجه تاریخی این مجموعه توقف رضاخان پهلوی در مسیر آخرین سفر و تبعیدش در این منزل است و از قسمت‌های باغ می‌توان به ساختمان اندرونی، بیرونی، بهارخواب، حمام، آشپزخانه، اتاق مستخدمین، گاوگرد، حوض و آب‌نما اشاره کرده و در سال ۱۳۴۵ باغ و بنای آن توسط ابوالقاسم هرندی به وزارت فرهنگ و هنر برای تبدیل به موزه واگذار شد.

او بیان کرد: ساختمان موجود در باغ هرندی اکنون به عنوان موزه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و در حال حاضر طبقه همکف این ساختمان موزه سازهای سنتی استاد مسعود و در طبقه فوقانی آن موزه باستان‌شناسی  قرار دارد.

باغ موزه هرندی گنجینه‌ای از فرهنگ و هنر کرمان است

موحدی اظهار کرد:  موزه باستان‌شناسی به معرفی تمدن‌های کهن و باستانی استان کرمان و ارتباط تاریخی آنها با محوطه‌های تاریخی همجوار پرداخته  و این موزه بخشی از اشیایی را در خود جای داده که طی چهاردهه گذشته در نتیجه کاوش‌های باستان‌شناختی در تپه‌ها و محوطه‌های استان به دست آمده است، این کاوش‌ها در سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در موزه به نمایش گذاشته شده و آثار و شواهد تاریخی و فرهنگی از محوطه شهداد و حوزه فرهنگی هلیل‌رود به نمایش در آمده است.

باغ موزه هرندی گنجینه‌ای از فرهنگ و هنر کرمان است

سرپرست معاون میراث‌فرهنگی کرمان خاطر نشان کرد: موزه ساز با هدف آشنا کردن بازدید کنندگان با سازهای نواحی و کلاسیک  ایران و موسقی ملل بوده و یکی از مهم‌ترین کارکردهای موزه ساز آموزش و به نمایش گذاشتن داستان و تاریخ موسیقی گذشته در برابر چشمان انسان معاصر است تا نشان ‌دهد او چگونه دانش خود را درباره جهانی که در آن زندگی کرده به دست آورده و چگونه هنر و فرهنگ خود را ساخته و بنا نهاده است.

او در پایان گفت: موزه ساز باغ هرندی مجموعه اهدایی سازهای دست‌ساخت استاد مسعود و تعدادی اسناد و سازهای اضافه شده توسط استاد فواد توحیدی به مجموعه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403052101050
دبیر مدیر سیستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha