لزوم رفع مشکل عکاسان مستقل در فضای مستند/ توجه به عکاسی مستند در «سینماحقیقت» امیدوارکننده است

حمیدرضا حمزه‌پور عکاس و گرافیست درباره لزوم توجه بیشتر به عکاسی مستند و اهمیت وجود این بخش در جشنواره «سینماحقیقت» گفت.

حمیدرضا حمزه‌پور عکاس و گرافیست در کگفت‌وگو با میراث آریا درباره عکاسی مستند گفت: عکاسی مستند به استناد تعاریف موجود و بنیادی، گونه ای از عکاسی است که یک رویداد مهم در زمان واقعی را توصیف می کند که این رویداد می تواند اجتماعی، تغییرات اقلیمی یا ... باشد. شاخصه اصلی عکس مستند در این است که خدشه ای در مستند بودن آن وارد نشود و عکاس به صورت بی طرف لحظه را ثبت کند.

او درباره اهمیت این شاخه از عکاسی بیان کرد: اهمیت این شاخه از عکاسی به لحاظ ارائه صادقانه از وضعیت ثبت شده به عنوان سند قابل رجوع در زمان حال و آینده است. از این رو عکاس مسئولیت مهمی در عینیت بخشی به اثرش دارد چرا که اطلاعاتی که نسبت به اثر ثبتی به دست می آیند قابل استناد و تصمیم گیری در مسائل دیگر است.

حمزه‌پور در بخش دیگری از صحبت های خود درباره لزوم توجه ویژه به عکاسی مستند توضیح داد: لزوم توجه به عکاسی مستند در جهان معاصر به لحاظ فراوانی و در دسترس بودن اطلاعات برای بشر و همچنین تسریع تغییرات در زیست بشر نقش مهمی در تثبیت تاریخ و اطلاعات برای آیندگان است. از این رو با اهمیت دادن به عکاسی مستند به تاریخ وضعیت خود اهمیت می دهیم چرا که همانگونه تاریخ برای ما ارزشمند است، عکاسی مستند هم باید ارزشمند باشد.

او درباره لزوم توجه به عکاسی مستند در حوزه سینما بیان کرد: بگذارید اینگونه توضیح بدهم که در هر صورت برای تولید اثر هنری لازمه اول وجود ایده و پرورش آن است. بدیهی است سینمای مستند تاثیر دو چندانی در انتقال اطلاعات و مفهوم نقش دارد و من بر این باور هستم که یک کارگردان مستند سینما قبل از ورود به این حوزه، یک عکاس مستند مصمم و با پشتکار بوده است.

این عکاس و گرافیست درباره اهمیت توجه به عکاسی مستند در جشنواره «سینماحقیقت» توضیح داد: جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» به واسطه برگزار کنندگان و شرکت کنندگان یکی از معتبرترین جشنواره های حال حاضر کشور است و فکر می کنم با توجه به نام‌گذاری این جشنواره و ایجاد بستر برای عکاسی مستند، می توانیم شاهد اتفاقات خوب و تاثیرگذاری در کشور باشیم. به همین دلیل با حمایت مسئولین و دستگاه های اجرایی، عکاسان می توانند ایده ها و آثار خوبی را برای شرکت در این عرصه به میدان بیاورند.

حمزه‌پور در پایان درباره اوضاع عکاسی مستند ایران گفت: به نظر من وضعیت عکاسی مستند امروز در ایران با در نظر گرفتن چند سال اخیر، وضعیت خوبی نیست. مهمترین مشکلی که من به عنوان یک عکاس دارم این است که به راحتی نمی توانم در خیابان و فضای مستند عکاسی کنم. چون ترس ایجاد تنش و یا ممیزی موجود و دریافت مجوز برای عکاسی بسیار خسته کننده است. با قبول اینکه عکاس مستند نباید حتماً خبرنگار باشد، عکاسان مستقل در فضای مستند همیشه دچار مشکل برای ثبت اثر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403052101118
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha