پروژه ساماندهی و حفاظت از شهر باستانی جرجان در گنبدکاووس آغاز شد

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از آغاز پروژه ساماندهی و حفاظت و مرمت کارگاه‌های کاوش و ساماندهی ساختمان پایگاه میراث ملی شهر باستانی جرجان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، مرتضی حسینقلی‌زاده امروز سه‌شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳ در خصوص آخرین اقدامات مرمتی و حفاظتی در شهر باستانی جرجان، گفت: پروژه ساماندهی و حفاظت و مرمت کارگاه‌های کاوش و ساماندهی ساختمان پایگاه شهر باستانی جرجان بااعتبار ۸ میلیارد ریال از منابع ملی به‌صورت پیمانکاری آغاز شد.

معاون میراث‌فرهنگی استان گلستان خاطرنشان کرد: در این مرحله از این پروژه ساماندهی و پاک‌سازی کارگاه‌های کاوش، اصلاح فنس کشی دور کارگاه، ساماندهی فضاهای معماری ساختمان پایگاه، ساماندهی سرویس‌های بهداشتی و ساماندهی تأسیسات الکتریکی و مکانیکی اجرایی می‌شود.

او بیان کرد: شهر باستانی جرجان که یکی از شهرهای وسیع دوران عظمت و شکوفایی فرهنگ و تمدن و هنر اسلامی از سده‌های اولیه‌ی اسلامی تا پایان قرن هشتم هجری قمری بوده، در جنوب غربی شهر گنبدکاووس و در ضلع شمال امام‌زاده یحیی بن زید(ع) قرار گرفته است.

حسینقلی‌زاده با اشاره به این‌که این شهر باستانی در سال ۱۳۱۷ به شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و دارای حریم مصوب است، افزود: آثار به‌جای مانده حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی شامل معابری با کف فرش آجری، کانال‌های آب، چاه‌های فاضلاب، مراکز مسکونی و مسجد و... است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403052301232
دبیر مدیر سیستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha