پاک سازی پل حاجی خرم آباد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان گفت: در راستای رفع موانع ثبت جهانی دره خرم آباد، پل حاجی خرم آباد توسط معاونت خدمات شهری شهرداری خرم آباد پاکسازی شد.

به گزارش میراث آریا، روز جمعه ۲۶مردادماه، عطا حسن پور روز جمعه در این خصوص گفت: به همت معاونت خدمات شهری شهرداری و شهرداری منطقه ۳ خرم آباد، بدنه پل حاجی و محور پیاده روی این پل پاکسازی شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان اضافه کرد: همچنین سایه بان و گیاهان خود رو در پیرامون این پل توسط نیروهای خدمات شهری شهرداری پاکسازی و بهسازی شد تا علاوه بر زیبایی منظر آن، زمینه استفاده بهترعموم شهروندان از آن فراهم شود.

او با اشاره به همجواری این پل تاریخی در منظر قلعه تاریخی فلک الافلاک اظهار داشت: در این مرحله از پاکسازی و زیباسازی، دست نوشته ها، یادگاری ها و ... حک شده روی این پل پاکسازی شد تا جلوه زیباتری از این پل در معرض دید عموم قرار گیرد.

حسنپور ضمن تقدیر از زحمات معاونت خدمات شهری شهرداری خرم آباد و شهرداری مناطق مختلف خرم آباد اظهار داشت: رفع موانع و مشکلات پیش روی ثبت جهانی نیازمند همت همه جانبه شهروندان و دستگاههایی اجرایی است تا بتوانیم قبل از حضور ارزیابان یونسکو، این مشکلات را رفع کنیم.

پل ماشین رو معروف به پل حاجی، روی رودخانه گلال در مرکز شهر خرم آباد قرار گرفته که توسط خیر خرم آبادی زنده یاد حاج علی اصغر ناصریان خرم آبادی در اردیبهشت ۱۳۳۲ کلنگ زنی شده و در سال ۱۳۳۴ به بهره برداری رسیده و راه ارتباطی جنوب شهر خرم آباد با مرکز شهر را ایجاد کرده است.

در حال حاضر، پل حاجی خرم‌آباد، دارای نه چشمه طاق به ارتفاع حدود هفت متر است.

فاصله بین هر یک از پایه‌ها و یا عرض دهانه‌ی هر قوس چیزی حدود هفت متر و ده سانتیمتر بوده و پوشش طاق چشمه‌ها از نوع قوس نیم‌دایره‌ای است و پایه‌های پل، دارای آب‌شکن‌های پیش‌آمده و مثلثی در جلو هستند و به شکل نیم‌دایره در عقب پایه‌ها طراحی شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403052701422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha