بیستون جهانی میزبان زائران اباعبدالله حسین(ع)

با احیای مراسم اربعین در سال ۱۳۸۲، استان کرمانشاه که در مسیر زیارتی کربلا قرار دارد، وظیفه میزبانی قسمتی از مسیر پیاده روی زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام را عهده دار شد.

میلاد عطایی، فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: زوار اربعین برای خروج از کشور به سمت کربلا باید از مرزهای خسروی در قصرشیرین و مهران در استان ایلام گذر کنند که هر دو مرز از مسیر کرمانشاه می‌گذرد به همین دلیل یکی از استان‌های شاخص در زمینه گردشگری مذهبی به شمار می‌آید. این استان با دارا بودن جاذبه‌های متنوع  گردشگری  می‌تواند در روزهای اربعین میزبان زواری باشد که از این استان می‌گذرند اما متاسفانه به عنوان یک مسیر گذرگاهی برای رسیدن به مکان‌های دیگر مورد تردد مسافران قرار می‌گیرد که نتوانسته است از ظرفیت‌های گردشگری خود به درستی استفاده کند.

معبد آناهیتا، دربند صحنه، بیستون، طاق‌بستان، طاق گرا، آنوبانینی، منطقه ریژاو، آبشار پیران، عمارت خسرو، زیج منیژه و بسیاری آثار تاریخی و طبیعی دیگر از جاذبه‌های دیدنی گردشگری در مسیر زائران اربعین در استان کرمانشاه است.

زائران می‌توانند در مسیر گذر از کرمانشاه و به ویژه در زمان بازگشت که وقت بیشتری دارند، در  ۳۰ کیلومتری مرکز استان، به دیدار مجموعه جهانی بیستون در شهری به همین نام بروند. 

مجموعه بیستون شامل تعداد زیادی آثار تاریخی نظیر مجسمه هرکول، پل بیستون، کاروانسرای جهانی شاه ‌عباسی، نقش‌برجسته مهرداد دوم، فرهاد تراش و ... است و از همین رو از مناطق مهم باستان‌شناسی در ایران به حساب می‌آید. یکی از آثار این مجموعه، کتیبه بیستون است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و شامل سنگ‌نوشته و نقش‌برجسته داریوش می‌شود.

 بنای اصلی این محوطه باستان‌شناسی، نقش برجسته و کتیبه‌ای به خط میخی است که به دستور داریوش اول، زمانی که او در سال ۵۲۱ قبل از میلاد به تخت امپراتوری ایران رسید، سفارش داده است. نقش برجسته داریوش را نشان می‌دهد که کمانی در دست دارد، به عنوان نشانه‌ای از حاکمیت، و روی سینه چهره‌ای که به پشت در مقابل او خوابیده است، قدم می‌گذارد. 

طبق نوشته‌های کتیبه، این شخصیت نشان دهنده گئومات مغ و مدعی تاج و تخت است که کشته شدن او منجر به به قدرت رسیدن داریوش شد. در زیر و اطراف نقوش برجسته، حدود ۱۲۰۰ سطر کتیبه که داستان نبردهایی را که داریوش در سال‌های ۵۲۱ تا ۵۲۰ قبل از میلاد علیه فرماندارانی که سعی در تجزیه امپراتوری تاسیس شده توسط کوروش داشتند، به راه انداخت. 

کتیبه به سه زبان نوشته شده است. قدیمی‌ترین متن، متن ایلامی است که به افسانه‌هایی اشاره می‌کند که پادشاه و شورش‌ها را توصیف می‌کنند. به دنبال آن یک نسخه بابلی از افسانه‌های مشابه دنبال می شود. آخرین مرحله کتیبه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا در اینجا بود که داریوش برای اولین بار نسخه پارسی قدیم res gestae (کارهای انجام شده) خود را معرفی کرد.

 این تنها متن یادگاری شناخته شده هخامنشیان است که به مستندسازی مجدد امپراتوری توسط داریوش اول می‌پردازد. همچنین شاهد تبادل تأثیرات در توسعه هنر و نگارش یادگاری در منطقه امپراتوری ایران است. همچنین بقایایی از دوره مادها (قرن هشتم تا هفتم قبل از میلاد) و همچنین از دوره هخامنشی (قرن ششم تا چهارم پیش از میلاد) و پس از هخامنشیان وجود دارد.

بیستون به‌دلیل وجود آثار تاریخی که قدمت‌شان از حدود ۴ هزار سال قبل شروع می‌شود و تا چند صد سال پیش ادامه می‌یابد، گنجینه‌ای از آثار تاریخی ایران به حساب می‌آید که تاکنون ۲۸ اثر آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌ است.

اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه شرایطی را به وجود آورده است که زائران اباعبدالله الحسین (ع) در مسیر رفت و برگشت خود در استان کرمانشاه می‌توانند علاوه بر خرید آثار صنایع‌دستی، از جاذبه‌های گردشگری این استان بازدید کنند که همین امر علاوه بر توسعه صنعت گردشگری بویژه گردشگری مذهبی موجب رونق اقتصادی استان خواهد شد که با برنامه‌ریزی درست می‌توان هم در مراسم اربعین سال بعد پیشرفتی در این صنعت ایجاد کرد و همچنین با معرفی این جاذبه‌های گردشگری در انتخاب استان کرمانشاه توسط گردشگران در سایل فصل‌ها نیز ایجاد رونق کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403053001701
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha