بیابان لوت، میراث جهانی بی‌مانند کرمان است

سرپرست معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان گفت: بیابان لوت نمونه‌ای بی‌نظیر از مراحل گسترش زمین در گذر زمان، توسعه ناهمواری‌های سطح زمین و ویژگی‌های مهم و زیبایی‌های استثنایی زمین‌شناختی و ژئومورفولوژیکی است.

به گزارش میراث آریا، محسن موحدی در معرفی میراث جهانی بیابان لوت گفت: بیابان لوت، منطقه طبیعی وسیعی است که در سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی گسترده شده و این بیابان از نظر عوارض طبیعی به سه بخش لوت شمالی، لوت مرکزی و لوت جنوبی تقسیم‌بندی شده است. در این میان، لوت مرکزی شامل مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از پدیده‌های زمین‌شناختی و ژئومورفولوژیکی بوده که این بخش از بیابان لوت با مساحتی بیش از ۴۰هزار کیلومتر مربع در سال ۱۳۹۳ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است، در فرجام به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران، به دلیل دارا بودن پدیده‌های بی نظیر و ارزش برجسته جهانی در سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

بیابان لوت، میراث جهانی بی‌مانند کرمان است

سرپرست معاون میراث‌فرهنگی کرمان افزود: این میراث جهانی دارای نمونه‌هایی از درجات عالی پدیده‌ای طبیعی بوده که از اهمیت زیباشناختی، طبیعی و استثنایی برخوردار است. وجود بلندترین کلوت دنیا با بیش از ۱۵۵ متر ارتفاع، طولانی‌ترین کلوت جهان با بیش از ۴۰ کیلومتر طول، بلندترین تپه‌های ماسه‌ای دنیا با بیش از ۴۷۵ متر ارتفاع، گرم‌ترین نقطه زمین ( قطب حرارتی ) با بیش از ۸۰ درجه سانتیگراد در جنوب غربی ریگ یلان و جنوب شرقی کلوت‌، بلندترین نبکاهای جهان با بیش از ۲۰ متر ارتفاع در حاشیه غربی لوت و در امتداد کلوت‌ها و همچنین در منطقه فهرج، تنوع طبیعی شامل تنوع زیستی و زمین‌شناختی بیابان لوت با ویژگی‌های زیباشناختی استثنایی و تاریخ زمین‌شناختی در بخش‌های مختلف این میراث جهانی با ارزش‌های علمی، گردشگری و آموزشی کم نظیر در سطح ملی و بین‌المللی، بخشی بی‌نظیر از جاذبه‌های بیابان لوت است.

بیابان لوت، میراث جهانی بی‌مانند کرمان است

 او در ادامه بیان کرد: در کنار ارزش‌های طبیعی بیابان لوت، چشم‌انداز فرهنگی و تاریخی به ویژه در پیرامون این اثر جهانی زیبایی بی‌نظیر و منحصربه فردی به آن بخشیده است. مهم‌ترین سکونت‌گاه‌های حاشیه بیابان  لوت در استان کرمان عبارت‌اند از شهداد، اندوهجرد، بم، فهرج و نرماشیر؛که قدمت و سابقه زندگی بشر در این منطقه به حدود ۷هزار سال قبل است و در طول ده قرن گذشته هنگامی که شهر شهدا به نام «خبیص» شناخته می‌شده، این بیابان مسیری تجاری بوده که به‌عنوان بخشی از جاده ابریشم جایگاه ویژه‌ای داشته و مسیر اتصال بنادر خلیج فارس به مناطق آسیای میانه و همچنین مناطق دور در شرق و غرب بوده است.

بیابان لوت، میراث جهانی بی‌مانند کرمان است

با وجود تمام عناصر زیباشناختی طبیعی و تاریخی بیابان لوت، امروزه به عنوان یکی از مقاصد برجسته گردشگری به ویژه علاقه‌مندان گردشگری طبیعت و ماجراجویانه بوده و سالانه میزبان تعداد زیادی از مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403060500230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha