بازدید مشاور استاندار گیلان در امور بانوان از دستاوردهای کاوش‌های باستان شناسی در محوطه کهنه ماسوله

مشاور استاندار و مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان روز چهارشنبه هفتم شهریور ماه همزمان با هفته دولت از دستاوردهای کاوش‌های باستان شناسی در محوطه کهنه ماسوله بازدید کرد.

به گزارش میراث‌آریا، زهرا یعقوب‌نژاد مشاور استاندار در امور بانوان، از دستاوردهای کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه کهنه ماسوله بازدید کرد. این بازدید فرهنگی به منظور هم‌افزایی و تعامل با استانداری و فرمانداری‌های شهرستان‌ها و آشنایی با اقدامات انجام شده در زمینه میراث فرهنگی انجام شد.

مشاوران امور بانوان فرمانداری‌های شهرستان‌های استان گیلان نیز در این برنامه حضور داشتند و از بخش‌های مختلف محوطه باستانی کهنه ماسوله دیدن کردن و در جریان آخرین فعالیت‌های تیم باستان‌شناسی مستقر در این مکان قرار گرفت.

در این بازدید که مشاور امور بانوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و سرپرست پایگاه پژوهشی ماسوله نیز حضور داشتند، سولماز رئوف سرپرست هیئت کاوش توضیحاتی را از روند و مراحل اجرای کاوش باستان‌شناسی و نیز ارتباط این محوطه با ارزش باستانی با مناطق همجوار توضیحاتی ارائه داد.

رئوف اعلام کرد: کاوش در محوطه کهنه ماسوله با مجوز صادره از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی از اوایل تیرماه سال‌جاری آغاز شد و بعد از اتمام کاوش بقایایی از ساختار معماری در ارتباط با سکونت مردمان ماسوله در گذشته و همچنین آثار کوره های ذوب و استحصال سنگ آهن با مقادیر زیادی سرباره فلزی و میخ‌های فلزی و قطعات سفال متعلق به قرون میانی اسلامی(قرن پنج تا نه هجری قمری) بدست آمد. در مرحله پایانی کاوش برای حفاظت از سازه‌های مکشوفه، تمام آنها با کاه‌گل پوشانده خواهد شد.

در ادامه زهرا یعقوب‌نژاد ضمن ابراز خرسندی از برنامه‌ریزی برای بازدید از محوطه باستان کهنه ماسوله و تشکر از اقدامات و فعالیت‌های هیئت کاوش که در شرایط سخت آب و هوایی منطقه  انجام می‌شود، گفت: در سطح کشور اولین بار است که مشاوران امور بانوان از کاوش‌های محوطه باستانی بازدید می‌کنند و این موضوع باید ادامه یابد، زیرا استان گیلان و به ویژه شهر تاریخی ماسوله با توجه به پیشینه بسیار غنی فرهنگی و تاریخی که دارد، از جایگاه و اهمیت زیادی برخوردار است، لذا انجام این کاوش های دقیق علمی می‌تواند نسل امروز را با گذشته و تاریخ باشکوه این منطقه آشنا سازد. حضور پررنگ زنان در تمامی عرصه‌ها نشان دهنده نقش بارز آنان در شکوفایی اقتصادی و رشد فرهنگی جامعه ما دارد. 

 مشاور استاندار در امور بانوان تاکید کرد: با توجه به اهمیت شورای برنامه‌ریزی توسعه شهرستان به‌عنوان جایگاه تصمیم‌گیری سیاست‌های شهرستان‌ها، مشاوران امور بانوان فرمانداری‌ها باید ضمن ارائه پیشنهاد برنامه‌های توسعه مشارکت زنان و جوانان به شناخت قابلیت‌ها و مزیت‌های نسبی شهرستان و ایجاد زمینه‌های لازم برای تشویق و توسعه سرمایه‌گذاری‌های مردمی در امور اقتصادی‌، تولیدی و اجتماعی‌ به ویژه در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توجه ویژه‌ای داشته باشند. 

در این نشست پروین حلاج رضایی مشاور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در امور بانوان و خانواده، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت بانوان و اقدامات صورت گرفته در حوزه زنان و خانواده در اداره کل به برنامه‌های در دست اقدام اشاره کردند و تاکید داشتند که میراث فرهنگی باید به جامعه و مسئولان شناسانده شود، در این صورت است که مهم تلقی خواهد شد.

او در ادامه اظهار کرد: میراث‌فرهنگی در هر جامعه، زمانی می‌تواند هویت‌بخش باشد که افراد یک جامعه، شناخت و آگاهی کافی از میراث‌فرهنگی خود داشته باشند و نقش میراث‌فرهنگی را در  هویت بخشی خود بدانند. شناخت از تاریخ و میراث‌فرهنگی، با هدف ایجاد غرور آفرینی ملی در جوانان با علاقه‌مندی به شخصیت‌های بزرگ تاریخ فرهنگی و همچنین نمادسازی از میراث فرهنگی به منظور هویت سازی در جوانان و تشویق آنان به شناخت تاریخ فرهنگی و بازدید از آثار باستانی، اختصاص بیشتر منابع مالی به منظور ارتقای سطح نگهداری از میراث‌فرهنگی منجر به ایجاد کارآفرینی و تولید ثروت از میراث‌فرهنگی خواهد شد.

حلاج رضایی در ادامه از مشاوران حاضر در نشست ایجاد زمینه‌های همکاری  و تعامل در اجرای برنامه‌های حمایتی و کارآفرینی در زمینه‌های گردشگری و صنایع‌دستی به ویژه در مناطق روستایی را خواستار شدند. 

نشست مدیرکل امور بانوان با مشاوران امور بانوان فرمانداری‌ها در حاشیه این بازدید برگزار شد، همچنین اعضای حاضر در نشست پس از اقامه نماز در امامزاده عون بن محمد بن علی(ع) از بازار سنتی ماسوله نیز  بازدید کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403060800504
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha