توسعه گردشگری خارجی با بازگشایی مرزهای شمالی

موضوع توسعه روابط و بازگشایی مرز با کشور آذربایجان از مطالبات اساسی مردم استان‌های شمالی کشور است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و رونق گردشگری، ایجاد اشتغال و کاهش مشکلات اجتماعی داشته باشد.

یاسر رعنایی، فعال رسانه در یادداشتی نوشت: در تحلیل عوامل موثر در توسعه گردشگری خارجی بعنوان مولفه‌ای اثرگذار در قدرت نرم کشورها و ارز آفرینی، آنچه مهم‌تر و موثرتر به نظر می‌رسد، مناسبات سیاسی کشورها در عرصه بین الملل و شیوه تعامل آن‌ها با خارج از مرزهاست. هرچه تعامل بین دولت‌ها بیشتر و تنش سیاسی کمتر باشد، حس امنیت و علاقه‌مندی برای سفر گردشگران بیشتر می‌شود. سیاست‌های تسهیل کنندگی کشورها در کنار توسعه زیرساخت‌ها و وجود ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی نیز در کنار سیاست متعامل خارجی  است که می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه اقتصادی و جذب گردشگر بیشتر و حتی توسعه تعاملات در حوزه‌های دیگر را فراهم کند.

به طور مثال کشور جمهوری آذربایجان در همسایگی شمال کشور با وجود اشتراکات فرهنگی و مذهبی از مهمترین بازارهای هدف گردشگری سلامت برای کشور ما تلقی می‌شود. با نگاهی به آمار تردد پیش از شیوع بیماری کرونا می‌توان به اهمیت موضوع بیشتر پی برد. طبق آمار اعلامی از سوی اداره کل پایانه‌های کشور، از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا بهمن ماه همان سال، بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تردد از پایانه مرزی بیله‌سوار به ثبت رسیده است که تقریبا ۲۰ درصد از کل ترددهای خارجی کشور در همان سال را شامل می‌شود. مسافرانی که غالبا با هدف گردشگری سلامت وارد کشور می‌شده‌اند و هزینه تمام شده کمتر سفر به ایران در قیاس با کشورهای دیگر، اشتیاق برای استفاده از سایر ظرفیت‌های گردشگری را نیز مهیا می‌ساخت.

با شیوع کرونا و بستن مرزها از سوی دو دولت، این ظرفیت تقریبا از بین رفت و تبعات اقتصادی آن برای هزاران نفر شاغل در این حوزه مشهود بود. 

شرایط سیاسی سال‌های گذشته ایران و تبلیغات منفی و جهت‌دار رسانه‌های غربی باعث شده است که علیرغم وجود ظرفیت‌های منحصر بفرد گردشگری کشور و حتی اقدامات مثبت سالیان اخیر دولت از جمله لغو روادید و برگزاری رویدادهای فرهنگی و گردشگری مشترک با کشورها، آن چنان که باید نتوانسته در توسعه گردشگری خارجی موفق باشد.

بررسی روابط سیاسی دو کشور نشان می‌دهد در طول سالیان بعد از استقلال جمهور آذربایجان، ایران همیشه حامی مطمئنی برای این کشور بوده و تعلق بیشتر آذری‌ها به دلیل اشتراکات مذهبی و فرهنگی به ایران باعث شده تا مردم این کشور همیشه ایران را در اولویت سفر خود قرار دهند و این موضوع فرصت مغتنمی است که به لحاظ سیاسی و اقتصادی نمی‌توان به سادگی نادیده گرفت. 

با رویکرد مثبت تعامل‌گرایانه دولت چهاردهم به ویژه با همسایگان، انتظار می‌رود موضوع گشایش مرز و عادی سازی تردد با همسایه شمالی که به لحاظ سیاسی چندان سخت به نظر نمی‌رسد، در اولویت دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفته و معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اولویت پیگیری‌های خود در حوزه  گردشگری بین المللی قرار دهد. بدون شک این موضوع از مطالبات اساسی مردم استان‌های شمالی بوده و نقش بسزایی در توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و کاهش مسائل اجتماعی خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 1403060800511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha