مجموعه اسناد نسخ خطی آشتیان استان مرکزی دیجیتالی می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آشتیان گفت: اسناد تاریخی و کتب خطی موزه شهرستان آشتیان، برای تسهیل و در دسترس بودن پژوهشگران و محققان دیجیتالی می‌شود.

به‌گزارش میراث آریا، سعید نیک‌نام گفت: در گنجینه مجموعه اسناد نسخ خطی آثار گرانبهایی وجود دارد که از لحاظ تاریخی دارای ارزش و اهمیت هستند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آشتیان افزود: گنجینه اسناد و کتب خطی موزه شهرستان آشتیان  شامل تعداد ۲۲۰ نسخه خطی (دست نویس) و قرآن هایی است که در این شهر طی قرون کتابت شده و تعدادی از کاتبان آنها متعلق به خود آشتیان هستند و در علوم مختلف  فلسفه، فقه، تاریخ، اصول و ریاضی و.... کتابت شده و بخش  کتاب چاپ سنگی مربوط به دوره  قاجار است و بیشتر در علوم حوزوی و فقه واصول است.

او تصریح کرد: مجموع نسخه خطی و تاریخی موجود در این مجموعه از دوره‌های مختلف تاریخی شناسایی و انتخاب شده‌اند و در مجموع  گنجینه‌ای نفیس و ارزشمند در این موزه نگهداری می‌شوند.

نیک‌نام با اشاره به اینکه این موزه گنجینه‌ای  بیش از  ۴هزار برگ اسناد خطی و چاپی مربوط به دوره‌های تاریخی قاجار و پهلوی  را  در دل خود جای داده و در راستای اهداف و برنامه‎‌های پژوهشی و مطالعاتی خود، مجموعه‌ای ارزشمند از میراث واجد ارزش تاریخی را در خود حفظ و ساماندهی می‌کند، بیان کرد: دیجیتال‌سازی و تصویربرداری این مجموعه به همت و مساعدت محمود مرادی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان انجام شده که نشان از وسعت دید او در پاسداشت تاریخ و فرهنگ ایران دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آشتیان افزود: این اسناد ارزشمند بعد از ساماندهی و فهرست‌نگاری در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه میراث ایرانی و اسلامی قرار خواهد گرفت که بدون شک نقش مهمی در  تدوین تاریخ محلی که پیش زمینه تاریخ ملی است ایفا خواهد کرد.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403061000554
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha