رضا سلیمی هنرمند آینهکاری و شیشه با بیان این که سالها در این حوزه تحقیق و پژوهش کرده است به خبرنگار میراث آریا گفت: در کناذ اساتید و چهرههای ماندگار آینه کاری را آموختم و حدود ۱۰ سالی است که در این حوزه مشغول به کارم.
او با بیان این که آینه کاری علاوه بر اماکن زیارتی و سیاحتی در عمارتهای بسیار زیبا استفاده میشده است، تصریح کرد: علاوه بر کاربرد آینه کاری در معماری، در زمینه زیورآلات نیز استفاده میشود و هنرجوهای زیادی در این حوزه مشغول به کار هستند.
این هنرمند آینه کاری با بیان این که هنر آینه کاری از پیشکسوتان این حوزه به من رسیده و درصدد انتقال آن به نسل جوان هستم، گفت: امروز هم در کشورهای خارجی هم به سمت استفاده از آینه کاری متمایل شدهاند هر چند که در هیچ کشوری به اندازه ایران ریشه، سبقه و قدمت این هنر را شاهد نیستیم.
سلیمی با بیان این که از دوران صفوی تاکنون آینه کاری در ایران جایگاه ویژهای دارد، تصریح کرد: امروز نیز هنرمندان این حوزه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی متمایل شدهاند چرا که این هنر در این کشورها مورد استقبال قرار گرفته است به خصوص کشورهای قطر و امارات میزبان هنرمندان این رشته هستند.
او با اشاره به اینکه آینه کاران تراز اول و شاخص ایران در کاظمین فعالیت برجستهای داشتهاند، گفت: آینه کاری امروز در اقدامات تلفیقی جای گرفته تا به سمت معماری معاصر نیز حرکت کند و صرفاً محدود به معماری سنتی ایرانی نباشد هرچند که برخی از افراد بیتجربه وارد این حوزه شدهاند که با اقدامات پیشکسوتان این حوزه فاصله زیادی دارد.
این هنرمند آینه کار با اشاره به این که بعضا به جای آینهکاری تلفیقی از این هنر در صنعت مد و لباس نیز به کار میرود، تصریح کرد: آینههایی با قطر هشت میلیمتر، آینههایی هستند که در صنعت مد و لباس به خصوص حوزه بلوچیدوزی به کار میرود اما بعضا به سمت طلقهایی به عنوان جایگزین رفتهاند در عین حال آینهکاری در تولید زیورآلاتی مانند دستبند و دیگر اقلام نیز به کار میرود.
این هنرمند استان تهران با بیان این که آینهکاری برخلاف سادگی ظاهری نمیتواند در یک دوره کوتاه مدت آموزش داده شود، گفت: آینه کاری به استمرار، آموزش و تجربه مداوم نیاز دارد و باید این دورهها را در محضر پیشکسوتان طی کرد وای کاش جوانان در خصوص آموزش دقت و صبوری بیشتری به خرج میدادند.
انتهای پیام/
نظر شما