برگ برنده صنایع‌دستی در مسابقات بین‌المللی والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا ۲۰۲۴

مدیر هنری و طراح بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا ۲۰۲۴ از بته جقه و نشان «گو» به عنوان نماد این مسابقات خبر داد.

خلیل جعفری با بیان اینکه در یزد قدیم برای ساخت «گو» از سرقیچی‌های پارچه با طرح معروف ترمه یزد و الهام استفاده می‌شده است، به خبرنگار میراث آریا گفت: یزدی‌ها مردمانی هستند که از هر آنچه در دسترس داشتند بهترین بهره‌برداری را می‌کردند، معماری یزد، قنات، سبک زندگی و سایر اقدامات آن‌ها به وضوح نشان می‌دهد که اقتصادی بودن و بالاترین بهره‌برداری از هر آنچه در دسترس داشتند در زندگی این مردم مشهود است.

مدیر هنری و طراح بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا ۲۰۲۴ با بیان این که در یزد قدیم حتی برای تولید وسایل بازی کودکان نیز از این ویژگی بهره می‌بردند، افزود: پارچه‌های اضافه در خیاطی را که تحت عنوان سرقیچی از آن‌ها یاد می‌کنیم را تبدیل به وسیله‌ای برای بازدی دختران می‌کردند و از آن‌ها عروسک می‌ساختند و برای پسران «گوی»‌یا «گو» به لهجه یزدی تولید می‌کردند.

او با بیان این که برای ساخت گو از سرقیچی‌های پارچه با طرح معروف ترمه یزد و الهام استفاده شده می‌شد، گفت: نساجی یکی از ظرفیت‌های یزد به شمار می‌رود که سالهاست در این استان منجر به ایجاد پارچه‌های ارزشمندی همچون ترمه، چادرشب و دارایی شده است.

جعفری با اشاره به این که تولدی گو با پارچه‌های اضافه انجام می‌شده است، تصریح کرد: پارچه‌ها را به هم می‌دوختند و از آن توپ ایجاد می‌کردند یعنی یک گوی پارچه‌ای که می‌توانستند با آن بازی کنند.

مدیر هنری و طراح بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا ۲۰۲۴ با اشاره به این که برای این رویداد بین‌المللی نماد گوی انتخاب شده است، گفت: در واقع تلاش کردیم طرح‌های معروف یزد مانند بته جقه که در نساجی یزد به طور چشمگیری وجود دارد، استفاده کنیم.

او با اشاره به این که فرصت طلایی این رویداد بین‌المللی را برای صنعت گردشگری و معرفی یزد به کار بستیم، تصریح کرد: انتخاب این نماد در راستای معرفی ظرفیت دیگری از یزد یعنی صنایع دستی و نساجی آن بوده است تا بتوانیم این ظرفیت را به حوزه‌های دیگر، نسل جدید و مهمانان خارجی معرفی کنیم.

جعفری با بیان این که تنوع زیادی در بته جقه در نساجی یزد جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: نه تنها جایگاه آن در نساجی ویژه است بلکه یکی از نمادهای مفهومی به شما می‌رود و به کار بردن آن در سایر بخش‌های صنعت گرشگری و صنایع دستی دیده می‌شود.

مدیر هنری و طراح بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا ۲۰۲۴ به رنگ‌های استفاده شده در این هنر اشاره کرد و افزود: در طراحی این پوستر از سه رنگ سورمه‌ای، فیروزه‌ای و خاکی مایل به زرد استفاده شده که به ترتیب، سورمه‌ای رنگ سازمانی مشترک یزد و فدراسیون والیبال و فیروزه‌ای و خاکی، رنگ سازمانی یزد هستند به همین دلیل از این سه رنگ در طراحی نماد این مسابقات استفاده شده است.

او با بیان این که یزد میزبان بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی والیبال جام باشگاه‌های آسیایی ۲۰۲۴ از ۱۸ تا ۲۵ شهریورماه جاری است، تصریح کرد: این مسابقات با حضور هشت تیم آسیایی برگزار می‌شود و تیم فولاد سیرجان و شهداب یزد به عنوان نمایندگان ایران در این رقابت‌ها حضور دارند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403061701023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha