فعال کردن ظرفیت‌ها توسط دولتی‌ها اشتباه است

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با تاکید براینکه باید برنامه مدون اجرایی خوبی داشته باشیم، با یادآوری میزان تبادل تجاری ایران با برخی از کشورها عنوان کرد: واگذاری فعال کردن ظرفیت‌ها به دولتی‌ها اشتباه است، باید پروژه‌ها موردی مشخص شده و تقسیم کار شود.

به گزارش میراث آریا، علی آقامحمدی ۱۷ شهریور ۱۴۰۳در افتتاحیه رویداد سرمایه‌گذاری خارجی در کرمان اظهار کرد: برای تحقق هشت درصد رشد نرخ اقتصادی به سرمایه‌گذاری نیاز است اما باید اول مشخص کنیم که کدام رشته‌ها را می‌خواهیم توسعه دهیم، بنابراین صاحب‌نظران در این خصوص برنامه‌ریزی کنند.

 رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری افزود: در برنامه اول توسعه که مجلس سوم آن را انجام داد، ۱۳۰ میلیارد دلار سرمایه برای رسیدن به نرخ رشد هشت درصد نیاز بود و چالشی در آن زمان در خصوص جذب سرمایه خارجی وجود داشت اما اتفاق افتاد و رشد حدود ۷.۲ درصد رقم خورد.

او بیان کرد: با توجه به این که ابتدای کار دولت جدید و برنامه هفتم توسعه هستیم اکنون بهترین فرصت است و باید از ظرفیت‌های اوراسیا، بریکس و شانگهای استفاده کنیم.

آقامحمدی گفت: هوش مصنوعی فرصتی تاریخی برای بهداشت و درمان ایران است و باید نقشه راه مشخص باشد.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: باید بحث‌های دانش‌آموزی راه بیندازیم و آموزش برخی تخصص‌ها از دوره دبیرستان آغاز شود، استارتاپ‌ها از دوره دبیرستان کلید بخورد.

او بیان کرد: مقررات‌زدایی اکنون به مقررات جزئی تبدیل شده و باید مجوززدایی انجام شود و سوال این است که چرا همه کارها نیاز به مجوز دارد.

آقامحمدی با بیان این مطلب که تعداد زیادی از افغان‌ها آماده سرمایه‌گذاری هستند و فضا می‌خواهند، خاطرنشان کرد: کار را باید صاحبان کار بر عهده بگیرند و مباحث دسته‌بندی و تقسیم کار شود.

جذب سرمایه‌گذاری خارجی طی ۱۵ سال گذشته کمرنگ بوده است

فرشید شکرخدایی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی طی ۱۵ سال گذشته کمرنگ بوده است گفت: علی‌رغم نیروی کار فراوان در جذب نیروی حرفه‌ای و متخصص دچار مشکل هستیم.

او در ادامه این مراسم اظهار کرد: با رویکرد جدید رئیس جمهور سرمایه‌گذاری خارجی مورد بحث و تبادل کشور قرار گرفته است.

شکرخدایی با یادآوری تجربیات سال‌های ۹۳ تا ۹۵ در خصوص حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران و جذب برخی از آنها تصریح کرد: اگر درب‌های کشور باز شود ما به اندازه کافی آماده نیستیم زیرا در گذشته انرژی و نیروی کار از مزیت‌های کشور بود اما اکنون انرژی لازم را نداریم و دیگر مزیت نسبی کشور نیست.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران در ادامه بیان کرد: باید عارضه‌یابی کنیم تا اگر بار دیگر فضای کشور برای جذب سرمایه‌گذار خارجی متناسب شد، چه اقداماتی باید صورت گیرد و درس آموخته‌های سطح بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرند عدم جذب سرمایه‌گذار خارجی آینده کرمان را دچار ابهام می‌کند.

سید مهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: اگر ساز و کار جذب سرمایه‌گذار خارجی فراهم نشود، آینده استان کرمان مبهم است، در شرایطی که ۷۵ درصد مالیات استان کرمان که خرج خزانه کشور می‌شود، از ۱۰ بنگاه معدنی است و این معادن روزی تمام می‌شوند، بنابراین به تصمیمات کلان نیاز داریم.

او در ادامه بر ضرورت سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد و افزود: نبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاکنون ضررهایی را متوجه کشور کرده و معدن یکی از مصداق‌های عدم جذب سرمایه‌گذار خارجی است.

طبیب‌زاده اظهار کرد: ما به معدن‌خیز بودن ایران و کرمان افتخار می‌کنیم و این از آرزوهای مقام معظم رهبری است که معدن جایگزین نفت شود اما سوال اینجاست که آیا این مهم فقط با گفتن محقق می‌شود؟ بخش معدن نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ادامه داد:  ایران یک درصد جمعیت جهان و هفت درصد ذخایر معدنی دنیا را دارد و باید هفت برابر در اقتصاد دنیا اثر داشته باشد، اما این اثرگذاری کمتر از ۵ درصد است، در حالی سهم معدن ایران فقط یک درصد و سهم دنیا بیش از پنج درصد است، کرمان ۶۰ درصد ذخایر معدنی ایران را دارد، اما نتوانسته استان پیشرفته‌ای بشود.

او خاطرنشان کرد: کمتر از ۱۰ درصد سرزمین‌های کشور اکتشاف شده که این رقم در کرمان کمتر است و به عمق بیش از ۲۰۰ متر نرسیده‌ایم و همچنان معادن را به صورت خام می‌فروشیم.

طبیب‌زاده افزود: برای افزایش ارزش افزوده معدن نیاز به تکنولوژی است و کوتاه‌ترین مسیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در پایان اظهار کرد: آینده معدن بدون جذب سرمایه خارجی مبهم است و جز خام‌فروشی چیزی برای کشور در بر ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403061701043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha