آغاز پروژه مرمت و ساماندهی تپه تاریخی ۶ هزار ساله یالدور مرند

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرند از آغاز پروژه ساماندهی و مرمت قلعه تاریخی یالدور در این شهر خبر داد و اعلام کرد که پروژه‌های اجرایی مختلفی در حال برنامه‌ریزی است تا این تپه تاریخی ۶ هزار ساله به وضعیت مطلوب خود بازگردد.

به گزارش میراث آریا، عبدالعلی محمدی با اشاره به اهمیت توجه ویژه به قلعه تاریخی یالدور مرند و برنامه ریزی صحیح برای احیای وضعیت مطلوب این بنا گفت: قلعه تاریخی یالدور مرند با اعتباری بالغ بر ۲ ملیلارد و ۱۰۰ میلیون تومان با هدف حفظ و معرفی بهتر این بنای تاریخی به‌عنوان یکی از آثار باستانی با اهمیت آذربایجان‌شرقی، مرمت و ساماندهی خواهد شد تا وضعیت این بنا به موقعیت مطلوبی دست یابد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرند ادامه داد: یکی از سرخط‌های اجرایی این پروژه، تکمیل راه‌های دسترسی با استفاده از چوب تراورس است که به‌منظور تسهیل دسترسی بازدیدکنندگان، محافظت از ساختار بنا و افزایش زیبایی بصری در نظر گرفته شده است.

او از ایجاد آلاچیق‌ها در محوطه قلعه خبر داد و گفت: این آلاچیق‌ها در راستای آسایش گردشگران و بازدیدکنندگان و فراهم کردن فضاهای استراحت و مشاهده بهتر این بنای باشکوه تعبیه خواهند شد. همچین در این راستا، تکمیل حصار حریم بنا و سنگ‌فرش ضلع جنوبی با حفظ امنیت و زیبایی بنا، به بازسازی نمای تاریخی قلعه یالدور کمک خواهد کرد.

محمدی با اشاره به سنگ‌فرش ضلع جنوبی تپه یالدور در راستای ساماندهی این بنا گفت: تکمیل حصار حریم بنا و سنگ‌فرش ضلع جنوبی با حفظ امنیت و زیبایی بنا، به بازسازی نمای تاریخی قلعه یالدور کمک خواهد کرد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرند با اشاره به جایگاه مهم تاریخی قلعه یالدور مرند گفت: قلعه تاریخی یالدور با قدمت ۶ هزار سال، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مرمت آن بخشی از تلاش‌های مستمر برای حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان مرند به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403061901196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha