پلاک‌های شیشه‌ای قرن پنجمی در آنتالیا کشف شد

باستان‌شناسان وزارت فرهنگ و گردشگری، با همکاری دانشگاه آکدنیز، در حفاری‌های آندریاک باستانی، پلاک‌های شیشه‌ای میلیفیوری را کشف کردند.

به‌گزارش میراث آریا، آندریاکه یک بندر باستانی در منطقه مدرن دمره در استان آنتالیا بود که به شهر لیکیا میرا در ترکیه فعلی خدمت می‌کرد.

همچنین اعتقاد بر این است که این بندر جایی است که پولس رسول و زندانیان همراهش در کشتی اسکندریه که عازم ایتالیا بود، قرار داده شدند.

به عنوان بخشی از پروژه «میراث به آینده»، باستان‌شناسان پلاک‌های پوشش شیشه‌ای میلیفیوری را کشف کردند که متعلق به قرن پنجم پس از میلاد است.

میلیفیوری (Millefiori) یک تکنیک شیشه‌سازی است که الگوهای تزئینی منحصر به فردی را روی ظروف شیشه‌ای ایجاد می‌کند. این نام از کلمات ایتالیایی «mille» (هزار) و «fiori» (گل) گرفته شده است.

تکنیک میلیفیوری شامل ایجاد عصا یا میله‌های شیشه‌ای به نام murrine است که دارای الگوهای چندرنگی هستند که فقط از انتهای بریده شده قابل مشاهده است. میله مورین در یک کوره گرم می‌شود و تا حد نازک شدن کشیده می‌شود و طرح مقطع را حفظ می‌کند. پس از خنک شدن، میله به شکل مهره‌ها یا دیسک‌های کوچک بریده می‌شود.

دانش ایجاد میلیفیوری در قرن هشتم میلادی از بین رفت و این تکنیک تا قرن نوزدهم احیا نشد.

پلاک‌های کشف‌ شده در آندریاک، گل‌هایی را در رنگ‌های مختلف و اشکال هندسی به تصویر می‌کشند که نشان‌دهنده اولین کشف چنین نمونه‌های فراوان در ترکیه است. به گفته وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، پوشش‌های میلیفیوری که در آندریکه آشکار شد به قدری مهم است که می‌توان آن‌ها را در زمره مهم‌ترین یافته‌های امسال در ترکیه به حساب آورد.

باستان‌شناسان پیشنهاد می‌کنند که از این پلاک‌ها برای تزئین دیوارهای یک سازه بلند مرتبه در محوطه گمرکی بندر باستانی استفاده شده است.

در حفاری‌ها، گل سرخ‌های مربعی و گرد شیشه‌ای و بقایای قاب‌هایی که از شیشه نیز ساخته شده‌اند، کشف شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062001277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha