حفظ و نگهداری سرویس‌های بهداشتی وظیفه بهره‌بردار است/ نصب بیش از ۸۰ تابلوی سرویس‌بهداشتی در جاده‌های استان

معاون گردشگری مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان با بیان این‌که این اداره‌کل براساس وظیفه یک‌سری سرویس‌های بهداشتی که در مسیر زائران و گردشگران در استان وجود دارد را بهسازی، مرمت، تعمیر و تجهیز کرده است گفت: حفظ و نگهداری از این سرویس‌های بهداشتی برعهده بهره‌بردار است.

جمال عامری‌نسب در گفت‌وگو با میراث‌آریا اظهار کرد: موضوع تعبیه سرویس‌های بهداشتی برای زائران و گردشگران همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و می‌طلبد که همه بخش‌ها، واحدها و ادارات در راستای بهبود وضع سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی، اقامت‌گاه‌ها و… کمک کنند.

معاون گردشگری مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان افزود: باتوجه به این‌که مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی دغدغه زیاد و به حقی بابت این موضوع دارند، یکسری دستوراتی در این‌خصوص به ویژه برای ایام اربعین حسینی داده بودند که ما به تبع در اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان پیش‌قدم بودیم و به‌صورت ویژه آن‌ها را انجام دادیم.

او با بیان این‌که یکی از مشکلات در موضوع سرویس‌های بهداشتی نبود متولی و بهره‌بردار است گفت: ما در میراث‌فرهنگی، براساس وظیفه، یک‌سری سرویس‌های بهداشتی که در مسیر زائران و گردشگران در استان خوزستان وجود دارد را بهسازی، مرمت، تعمیر و تجهیز کردیم؛ اما پس از آن بهره‌بردار نیاز است. برخی ساختمان‌هایی که خود وزارت‌خانه یا اداره‌کل میراث‌فرهنگی ۲۲ سال پیش در مسیرها ساخته است بهره‌بردار ندارند.

عامری‌نسب تصریح کرد: برخی سرویس‌های بهداشتی که در شهرهایی مثل خرمشهر، دزفول، شوش و ... ساخته بودیم را براساس صورت‌جلسه‌ای به شهرداری‌ها تحویل دادیم و شهرداری متولی آن‌ها است.؛ این در حالی است که برخی سرویس‌های بهداشتی‌ای که در مسیر زائران یا گردشگران در خارج از شهر و در روستاها یا مسیرهای روستایی بودند را نیز به دهیار و روستای محل تحویل دادیم.

او افزود: برخی از سرویس‌های بهداشتی هم هستند که باوجود این‌که ما متولی بهسازی، مرمت و تجهیز آن‌ها نیستیم و متعلق به دستگاه‌های دیگر هستند، باز هم به صورت مشارکتی در تعمیر و تجهیز آن‌ها کمک کردیم.

معاون گردشگری مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان یکی از مهم‌ترین چالش‌های یک گردشگر یا زائر در استان خوزستان عدم دسترسی آسان به سرویس بهداشتی عنوان کرد و ادامه داد: به عنوان مثال فرد نمی‌دانست در مسیر اندیمشک تا شلمچه و چذابه چه تعداد سرویس بهداشتی وجود دارد و نقاط یو تی ام (UTM)  آن‌ها کجا است و حتی تابلوی خاصی در این خصوص وجود نداشت  که ما در میراث‌فرهنگی، این موضوع را در دستورکار قرار دادیم و نقاط یو تی ام همه سرویس‌های بهداشتی سطح استان اعم از مساجد، حسینیه‌ها، اقامت‌گاه‌های رسمی و غیررسمی و مجتمع‌های بین‌راهی را احصا کردیم و برای معرفی در نرم‌افزار برنامه کاربردی گردشگریار و زائریار بارگذاری کردیم تا گردشگران و زائران به خدمات یادشده دسترسی آسان داشته باشند.

او با اشاره به این‌که یکی دیگر از مشکلات و چالش‌های مربوط به سرویس‌های بهداشتی، نبود تابلو در مسیر است افزود: تا دو سال پیش، حتی یک تابلوی سرویس بهداشتی و میزان کیلومتر رسیدن به سرویس‌بهداشتی را در استان نداشتیم که خوشبختانه با اقداماتی که انجام دادیم در حال حاضر حدود ۸۰ تابلوی سرویس بهداشتی با نمایش میزان کیلومتر رسیدن به سرویس در استان نصب شده است که همچنان هم در حال آماده‌سازی و نصب تعداد بیشتری تابلو هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062001285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha