ظرفیت‌های برنامه هفتم برای صنایع دستی قابل توجه است/ بوم‌گردی‌ها شرکت خلاق شوند

رئیس خانه خلاق صنایع‌دستی زینو به ظرفیت‌های قانون برنامه هفتم در توسعه صنایع دستی اشاره کرد و بوم‌گردی‌ها را به تبدیل شدن به شرکت خلاق تشویق کرد.

رامین زارع در گفت‌وگو با میراث آریا در پاسخ به کلیات قابل توجه برنامه هفتم در مورد اقتصاد کشور و جایگاه صنایع دستی در این حوزه گفت: صنایع دستی یکی از حوزه‌های مهمی است که در مقوله اقتصاد کلان کشور جایگاه خود را پیدا کرده و در ادبیات اقتصادی جا افتاده است.

رئیس خانه خلاق صنایع‌دستی زینو با بیان این که به طور مصداق توسعه صادرات در برنامه هفتم مورد توجه است، افزود: اجرای تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی در مقوله قانون هفتم توسعه مدنظر است لذا چنین نکاتی نشان از توجه قانون به مقوله اقتصاد و به ویژه رونق دارد و ما می‌توانیم به سمت و سویی برویم که با ظرفیت‌های بخشنامه‌ای از این قوانین موجود برخوردار شویم.

این فعال اقتصادی با تأیید اینکه در خصوص زنجیره ارزش و صنعت مواد قانونی خوبی وجود دارد، تصریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی بخشنامه‌هایی را تدوین کند که براساس قوانین موجود بتواند از این فرصت‌ها استفاده کند.  

او در ادامه به مقوله خانه‌های خلاق پرداخت و گفت: خانه‌های خلاق پلتفروم‌های توسعه دهنده و تسهیلگر کسب و کارها هستند و مقوله صنایع دستی به عنوان یکی از صنایع خلاق نیز در خانه خلاق بستر بسیار مؤثری برای رشد پیدا خواهند کرد.

زارع با بیان این که وظیفه خانه خلاق به مثابه پارک‌های علم و فناوری و زیر چتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، تصریح کرد: خانه‌های خلاق از کسب و کار وایده‌ها محافظت، مراقبت و هدایت می‌کند و ادبیات سازماندهی کسب و کار مانند توسعه بازار و برندسازی، قوانین و ضوابط کسب و کار را به صاحبان‌ایده می‌آموزد این دقیقاً هم راستا با نگاه معاونت صنایع دستی است.

رئیس خانه خلاق صنایع‌دستی زینو با اشاره به این که ظرفیت‌هایی مانند بوم گردی‌ها امروزه می‌توانند در حوزه خلاق فعال شوند، گفت: خلاقیت به صرف تم داشتن نمود خلاقیت نیست، خانه خلاق زمینه رشد شرکت‌های خلاق است اما بوم گردی‌ها کسب و کارهای خلاق هستند و می‌توانند با خلق مزیت رقابتی در قالب شرکت خلاق از این ظرفیت استفاده کنند.

این مسئول با اشاره به فعالیت‌های خلاق مانند گردشگری، میراث و صنایع دستی تصریح کرد: امروزه گستره این فعالیت به اندازه‌ای است که بعضا هنر را به عنوان میراث ناملموس فرهنگی نیز در بردارد پس بستر رشد به طور چشمگیری گسترش یافته است و افراد می‌توانند از این زمینه‌ها استفاده کنند.

او در حوزه دانش بنیان و گردشگری با بیان این که خانه صنایع دستی نیز فرصتی است که بوم گردی‌ها و فضاهای اقامتی می‌توانند از آن به نفع توسعه صنایع دستی بهره ببرند، گفت: متأسفانه در برخی از استان‌ها نگاه به خانه‌های خلاق و صنایع دستی یک بخش جداگانه است و سلیقه‌ای با آن‌ها برخورد می‌شود در حالیکه این زمینه‌ها نیز در اختیار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند.

زارع با اشاره به نقش گردشگر در خلاقیت تصریح کرد: هر جایی که گردشگر داخلی و خارجی ورود کند، می‌تواند زمینه رشد صنایع دستی به خصوص در مقوله فروش باشد در واقع یکی از علل ادغام حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی به عنوان یک وزارتخانه نیز همین مسأله است که حفاظتی فعال تحت عنوان یک محل اقامت، آثار ملموس و ناملموس را نیز به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

رئیس خانه خلاق صنایع‌دستی زینو با اشاره به این که بوم‌گردی‌هایی با تم و خلاقیت قابلیت تبدیل به شرکت‌های خلاق را دارند، گفت: در واقع یک تیر و دو نشان است و می‌توانند مشمول چتر حمایتی معاونت علمی ریاست جمهوری در قالب خانه‌های خلاق نیز بشوند لذا این طور می‌توان برداشت کرد که شرط بقای بومگردی‌ها خلاقیت و نوآوری است.

او افزود: تفاوت و مزیت رقابت و نواوری و همچنین تبدیل کردن این ساختار برای برندسازی مسأله مهمی است که معاونت صنایع دستی به ان اهمیت زیادی می‌دهد، نباید در القاب گم شد، بلکه فراتر از ثبت مجوز و فروش صنایع دستی، اهتمام به خلاقیت در این حوزه است که حتی می‌تواند به بالندگی افراد در حوزه صادرات نیز منجر شود.

زارع با بیان این که یکی از برنامه‌های حمایتی از شرکت‌های خلاق، کمک به توسعه صادارات افرادی است که توان فعالیت در این عرصه را دارند، تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت چنین بخشی را ایجاد کرده است و اگر شرکت‌ها بخواهند برای بازاریابی و صادرات، حضور در نمایشگاه‌ها و هیأت‌های تجاری، بازاریابی‌های بین‌المللی را شامل شود می‌توانند در قالب شرکت خلاق نقش آفرینی کند و مورد حمایت قرار گیرند.  

این فعال اقتصادی با تأکید بر این که اقامتگاه‌ها به عنوان زیرساخت‌های گردشگری یک کسب و کار هستند، گفت: مزیت رقابتی با خلاقیت و نواروی و همچنین مقوله قیمت‌گذاری صحیح رخ می‌دهد پس برندسازی براساس این ۲ اصل می‌تواند راهبرد خوبی برای اقامتگاه‌هایی مانند بوم گردی‌ها باشد.  

انتهای پیام/

کد خبر 1403062101342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha